Digitalt slutförs analogt! För många är en bra hårdag minst lika viktigt som kaffet på morgonen – och när vi vill ha förändring vill vi inte vänta. Snabba leveranser är avgörande för att kunna möta behoven hos Rapunzel of Swedens kunder.
När Rapunzel of Sweden startade 2007 var företaget ganska ensamt i sin genre: extensions i olika utföranden av hög kvalitet för den digitala konsumenten. I dag ser marknaden helt annorlunda ut, berättar Peter Wahlström, COO på Rapunzel of Sweden som omsätter cirka 150 miljoner om året och skickar drygt 10 000 leveranser en genomsnittlig månad.
”I dag finns ett flertal mindre konkurrenter som erbjuder extensions till den digitala kunden. Dessutom finns även den asiatiska direkt-importmarknaden, men där handlar det om helt annan kvalitet och leveranstider än vad vi erbjuder. För många är en bra hårdag minst lika viktigt som kaffet på morgonen – och när vi vill ha förändring vill vi inte vänta. Snabba leveranser är avgörande för att kunna möta behoven hos Rapunzel of Swedens kunder.
Majoriteten av Rapunzel of Swedens kunder i dag är privatpersoner vilka står för 85 procent av omsättningen. Snabba leveranser är ett måste för den digitala kunden och givet produkternas beskaffenhet är PostNords rikstäckande tjänst Expressbrev, med daglig utdelning, ett bra alternativ. Det innebär att om kunden beställer före klockan 15.30 kommer produkterna redan dagen efter.
”Vi vill ge våra kunder möjligheten att ändra utseende så ofta de själva vill, oavsett om det handlar om måndagens möte eller det egna bröllopet. Med hjälp av lång erfarenhet och ett brett utbud arbetar vi för att möta varje kunds egna behov. Expressbrev är ett fantastiskt alternativ för majoriteten av våra produkter, säger Peter Wahlström.
Peter påpekar också att de snabba leveranserna hjälper bolaget i konkurrensen med aktörer utanför Sverige: ”Expressbrev har verkligen löst det snabba kundlöftet, då även spontana och akuta behov kan lösas. Vi märker också att de snabba leveranserna uppskattas av våra kunder, vilket har gett oss gott renommé. Kunderna tar ofta upp det när de skriver omdömen.”
Källa: Mottagarmakt 2022
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren