#6 Vad registrerar vi?
11 januari, 2019

#6 Vad registrerar vi?

I Postnords stora neuromarketingstudie från 2016 testades 200 personer på autentiska reklamkampanjer. Testet genomfördes i flera steg och alla deltagare fick se alla kampanjer, både de fysiska och de digitala. Dock slumpades den specifika ordningen för varje deltagare fram, detta så att den specifika ordningen som kampanjerna visades i, inte skulle påverka resultaten. Undersökningen avslutades … Read More

by Måns Löfgren
#5 Behind the mind – Så reagerar hjärnan på fysisk och digital kommunikation
28 december, 2018

#5 Behind the mind – Så reagerar hjärnan på fysisk och digital kommunikation

I april 2016 genomförde PostNord, tillsammans med Ipsos och Neurons Inc, den första neuromarketingstudien i Norden: Behind the Mind. 200 personer deltog vilket ses som en omfattande studie inom denna metodik. Dessutom testades för första gången riktiga varumärken och skarpa kampanjer. 20 700 000 mätpunkter med data genererades med hjärnskanning från de 200 intervjuerna. 1 … Read More

by Måns Löfgren
#4 e-handel och uthämtning
21 december, 2018

#4 e-handel och uthämtning

El-Giganten har producerat en fysisk tidning som aktivt uppmanar till att handla on-line och hämta ut produkterna hos butikerna som utlämningsställen. Det är ett intressant strategiskt agerande då aktörer som har helt neutrala utlämningsställen som förbutiker till dagligvaruhandel, går miste om möjligheten till merförsäljning. Även Netonnet gör liknande med tydliga hyllangivelser på sin webb för … Read More

by Måns Löfgren
#3B ÅBY-Mässan, ett tillskott i eventgöteborg
14 december, 2018

#3B ÅBY-Mässan, ett tillskott i eventgöteborg

Bild: Arkitektbyrån Design Ledningen för ÅBY-Mässan som invigs i januari, har kommit fram till att; när vi lever i en allt mer digitaliserad värld har inte behovet av fysiska mötesplatser minskat, snarare tvärtom. Det personliga mötet blir aldrig omodernt. Däremot behöver mässorna moderniseras för att attrahera nya målgrupper. En sund insikt tycker PaperMess.   Fakta: … Read More

by Måns Löfgren
#3 Behind the mind – Första slutsatsen
14 december, 2018

#3 Behind the mind – Första slutsatsen

En kombination av fysisk och digital reklam ger bäst effekt. Effekten blir större när medierna kombineras än när fysisk och digital reklam går var för sig. Resultaten är generella, det vill säga att de även gäller i de yngsta åldrarna. De olika medietyperna stöder alltså varandra och den bästa effekten uppnås genom att välja fysisk … Read More

by Måns Löfgren
#2 Bilhandlaren som ”gick digitalt”
8 december, 2018

#2 Bilhandlaren som ”gick digitalt”

Runt 2010 satt säljarna på en av de större bilmärkenas återförsäljarföretag och väntade på att veckans måndagsmöte skulle starta. Det var en helt vanlig måndag i januari och försäljningschefen hade varit på konferens i Norge tillsammans med sin försäljningschefsklubb. Allt var som vanligt, någon gäspade men Erik kände att något var annorlunda. Han hade en … Read More

by Måns Löfgren
#1,5 Det gick inte som tänkt
1 december, 2018

#1,5 Det gick inte som tänkt

I fredags så hade bloggen premiär Inlägget kom ut som det var tänkt – men mailet gick inte iväg som det är tänkt. Digital melt down – vi provar på nytt. Så nästa fredag kommer det två.   Tills nästa Paper Mess – Må väl Måns Löfgren 

by Måns Löfgren
#0 Välkommen till Paper Mess
1 februari, 2018

#0 Välkommen till Paper Mess

En blogg som skall behandla det faktum att analog marknadsföring och digital marknadsföring behöver varandra och bör förenas i en vacker symbios. Paper Mess är ett försök till ordlek för att slå ett slag för pappersmeddelandet men samtidigt på allra ödmjukaste sätt förhålla sig till att papper i stora mängder kan bli en röra. Tanken … Read More

by Måns Löfgren