”Avvikelserna mellan tryck och digitala resultat är delvis relaterade till papprets fysiska egenskaper”, säger professor Baron. ”Med papper finns det bokstavligt talat handpåläggning tillsammans med det man upplever visuellt på pappersytan. Människor länkar ofta samman i minnet vad som lästs till hur långt in i boken det stod eller var på sidan det stod.
När världen kommer ur pandemin och vi återfår en viss känsla av normalitet, kommer utbildningsvärlden att gå tillbaka till tidigare arbetssätt. I Storbritannien har yngre barn varit tillbaka i skolan ett tag, deras lärare arbetar hårt för att hjälpa dem att komma i kapp med personligt lärande. Men många universitet och högskolor har fortfarande strikta regler med uteslutande online-föreläsningar.
”Jag har studerat hur elektronisk kommunikation kan jämföras med traditionellt tryck när det gäller lärande”, säger Naomi Baron, professor i lingvistik Emerita vid American University i Washington DC. ”Är förståelsen den samma oavsett om en person läser en text på skärm eller på papper? Är lyssnande och visning av innehåll lika effektivt som att läsa det skrivna ordet sett till att samma innehåll jämförs? Svaren på båda frågorna är ofta – nej. ”
Professor Baron har precis släppt sin senaste bok How To Read Now. I den beskriver hon effekterna av att använda olika medier på inlärningen och förklarar varför vissa medier är bättre för vissa utbildningsuppgifter. Medan video och ljud definitivt har en plats i klassrummet, som ger bakgrund och sammanhang till ett antal ämnen, ger utskrifter och fysisk information ett stort antal fördelar för lärande.
Till exempel:
- Att komma ihåg detaljer som händelser och var dessa händelser inträffade.
- Förståelse – studier visar att studenter får högre poäng när de läser kursmaterial i tryckt form
- Mental abstraktion, tex. att dra slutsatser från en text.
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren