#268 Ungas läsvanor via TikTok
25 april, 2025

#268 Ungas läsvanor via TikTok

BookTok är en bokcommunity på TikTok där användare delar bokrecensioner, rekommendationer och diskussioner om litteratur. Det har blivit en enorm trend och har kraftigt påverkat bokförsäljningen, särskilt inom genrer som romance, fantasy och young adult (YA). Akademibokhandeln berättar BookTok har fått ungdomars intresse för läsning att e-x-p-l-o-d-e-r-a. Faktum är att 16-29-åringar nu läser mer än … Read More

by Måns Löfgren
#267 Välskötta skogar ger många fördelar
18 april, 2025

#267 Välskötta skogar ger många fördelar

Cirka 33 miljoner människor, motsvarande 1 % av den globala arbetskraften, beräknas arbeta direkt inom den formella och informella skogssektorn. Skogarna ger oss inte bara produkter och förnybar energi, utan fungerar också som naturliga kolsänkor och lagringsplatser för kol. De bidrar dessutom med viktiga ekosystemtjänster, såsom att reglera översvämningar och torka, minska erosionsrisker och skydda … Read More

by Måns Löfgren
#266 Åtta skäl för att fysisk direktreklam fungerar
11 april, 2025

#266 Åtta skäl för att fysisk direktreklam fungerar

I reklamens finrum pratas det sällan om oadresserad direktreklam. Men trots det fortsätter den oadresserade direktreklamen att leverera effektivitet gång efter gång efter gång. Både i bra och dåliga tider. Och inte nog med det – resultaten av oadresserad direktreklam har dessutom förbättrats de senaste sex åren. Men varför fortsätter denna kanal att leverera värde … Read More

by Måns Löfgren
#265 Staden krymper
4 april, 2025

#265 Staden krymper

Elsparkcyklar (även kallade el-scootrar) började introduceras i Sverige runt 2018. Den första större aktören var det amerikanska företaget VOI, som lanserade sina elsparkcyklar i Stockholm i augusti 2018. Kort därefter följde andra företag som Lime, Tier, och Bolt, vilket snabbt gjorde elsparkcyklar till ett vanligt inslag i stadsmiljön, särskilt i större städer som Stockholm, Göteborg … Read More

by Måns Löfgren
#264 Debatt är bra
28 mars, 2025

#264 Debatt är bra

PaperMess har tidigare skrivit om att Andalusien i Spanien (Inlägg #210) inför mobiltelefonförbud under skoltid. Nu tar Australien debatten till nästa nivå. Ett generellt förbud mot Sociala Media upp till 16 års ålder. Jag är ingen förespråkare till förbud – men vissa saker går nog inte att få bukt med på annat sätt – det … Read More

by Måns Löfgren
#263 Larmet om lyssneläsningskrisen
21 mars, 2025

#263 Larmet om lyssneläsningskrisen

”När lyssning ersätter läsning på bred front bäddar skolan för att elever, som hade ­kunnat bli läskunniga, kliver ut i vuxenvärlden med en förvärvad funktionsnedsättning”, menar kognitionsforskaren Agneta Gulz. ”Det är ett nästan obegripligt svek”, säger hon. ”Att en stor mängd barn och unga i dag får lyssna i stället för att läsa är oerhört … Read More

by Måns Löfgren
#262 Carspect får nya kunder via brevlådan
14 mars, 2025

#262 Carspect får nya kunder via brevlådan

I Mottagarmakt 2024 berättar Postnord om ett kundcase där resan börjar digitalt och slutar analogt. Det är en fortsatt trend att man vill inspireras via brevlådan för att sedan ta sig vidare till en hemsida ”för egen maskin”. Men det är också en bra kanal att bygga ett system som blir relevant för mottagarna och … Read More

by Måns Löfgren
#261 Brevlådan inspirerar
7 mars, 2025

#261 Brevlådan inspirerar

Tittar vi lite mer på Mottagarmakt 2024 så är det en fortsatt trend att man vill inspireras via brevlådan för att sedan ta sig vidare till en hemsida ”för egen maskin” Mottagarna tycker fortsatt att det är roligast att få reklam via sin postlåda, tätt följt av mejl Att ta del av priserbjudanden är även … Read More

by Måns Löfgren
#260 Ägna dig åt fakta #4
28 februari, 2025

#260 Ägna dig åt fakta #4

Mottagarmakt är en rapport som PostNord tar fram varje år där man mäter hur konsumenter vill ta emot information. Syftet med rapporten är att kartlägga hur hushållen vill ta emot reklam respektive affärskommunikation och vad som händer efter att informationen levererats. Det handlar till exempel om vilken typ av reklam som föredras och i vilken … Read More

by Måns Löfgren
#259 Mynt till parkeringen
21 februari, 2025

#259 Mynt till parkeringen

Minns du parkeringsautomaterna? Hade man tur fans det tid kvar från förra parkeringsgästen. Min pappa kunde köra 10 varv runt NK-komplexet i Malmö för att hitta, inte en ledig parkering, utan en ledig parkering med pengar kvar. Ständigt detta med mynt i rätt valörer. I vissa, mindre orter, är det exempelvis 2 timmar fri parkering … Read More

by Måns Löfgren