Sommaren 2015 togs beslutet att skicka in ansökan för att få arrangera Världscuptävlingar i längdskidor i Ulricehamn och det var många som tvivlade. Men världscuptävlingar blev det. I januari 2017 ägde dom rum för första gången. Det blev en storartad succè.
Visionen var ”värdskap i världsklass” och besökssiffrorna var historiska för svensk längdåkning med 60 000 totalt. Värden som sticker ut är Eventets kvalitet där Ulricehamn för andra världscupen i rad, 2019 låg i topp. Strax bakom kom Holmenkollen och Val di Fiemme. Ulricehamn ser nu fram emot kommande tävlingar. Datum är 16-17 januari 2021
Genom att vända på perspektiven och låta utmaningarna bli till fördelar skapade man en satsning som tagit skidvärlden med storm. Geografiskt, demografiskt och logistiskt var Ulricehamn en organisatorisk dröm. Ny motorväg, nära till flygplats och hamnar, nära till en potentiell storpublik och ett växande skidintresse i hela regionen.
Det finns en kategori människor som gillar att vara med om stora händelser. De kanske inte nödvändigtvis tycker att Håkan Hellström är Sveriges vassaste sångare men de vill ha varit med om konserten på ett fullsatt Ullevi. Att få folk som är intresserade av längdskidåkning till ett unikt evenemang i Sverige sågs inte som själva huvudutmaningen. Man satte siktet på alla stora-event-junkies. Således lades tydliga strategier i sociala medier fram och sedan kryddade man Instagram-flödet med hemstadens stora skidhjältinna, Hanna Falk som via sin kommunikationsplattform skapade stora följen för att rekrytera volontärer till eventet samt publik.
Så för att lyckas med ett gigantiskt, fysiskt event i Ulricehamn så arbetade man långt, långt i förväg i digitala kanaler. Mot det analoga via det digitala. Underbart.
Källor:
https://www.ipmulricehamn.se/case/vardskap-i-varldsklass
http://www.worldcupulricehamn.com/sv
Tills nästa Paper Mess – Må väl
Måns Löfgren