Nu serverar jag en recension som inledningsvis känns som en paradox på bloggens tema. Den här boken, Get Digital Or Die Trying borde läsas av alla som på ett eller annat sätt verkar i eller kring näringslivet. Den bör också läsas av alla som är intresserade av någon form av samtidsanalys. Framför allt bör alla ni som likt lämlar springer på samma boll, läsa Get Digital Or Die Trying.

 

Det är som att åka bergochdalbana när man läser boken. Det skiftar mellan superpepp och en känsla av att ”nä – nu lägger jag ner”. Boken beskriver tydligt att allt som kan digitaliseras, kommer att digitaliseras. Alla organisationer bör analysera hur långt processen behöver digitaliseras, eller kan digitaliseras – med någon nytta. Musikindustrin är totalt digitaliserad. Den blir inte analog förrän ljudvågorna når trumhinnan. Taxinäringens digitalisering sträcker sig än så länge till administrationen kring själva resan som såklart fortfarande är analog. Rörmokarens arbete kan vara digitalt i och med bokning/beställning av tjänst – sedan är det analogt.

Hur långt skall er process digitaliseras? Ställ den frågan, är författarnas uppmaning.

Digitalt OCH analogt.
På sidan 356 kommer så de förlösande raderna; ”Förståelsen för att digitalisering inte enbart handlar om teknologi, utan om att skapa förutsättningar för organisationen att ge en maximal kundupplevelse, tror vi är ett avgörande fokus för att lyckas med den digitala resan.” Detta följs sedan upp med vad min blogg handlar om, på sidan 358; ”Paradoxen är att ju mer digitala vi blir, desto viktigare blir den mänskliga faktorn. Vi människor är och kommer alltid att vara sociala varelser och vi behöver interaktion för att må bra. Därför bör just kombinationen av det digitala och det analoga stå i centrum för kundupplevelsen.”

SKÅL FÖR DEN!!

 

LÄS – LÄS – LÄS, säger jag.

 

Källa: Boken – Get Digital Or Die Trying

Författare: Arash Gilan, Jonas Hamberg

Intervju: https://www.youtube.com/watch?v=PprLPjOk7vk&feature=youtu.be

Mer info: http://www.getdigital.nu

 

Tills nästa Paper Mess – Må väl

Måns Löfgren