I våras blev det känt att Netflix skulle starta en kundtidning. Dels för att bygga seriositet gentemot Hollywood men också – får man förmoda – för att bygga kundlojalitet. Första numret släpptes under hösten.
Magasinet har fått namnet Netflix Queue och det allra första omslaget pryds av ingen mindre än legenden Eddie Murphy. Designen på magasinet har tagits fram tillsammans med Pentagram, en av världens största och mest erkända designbyråer. Pentagram säger i ett blogginlägg om arbetsprocessen att den största utmaningen var att förlänga Netflix-upplevelsen till magasinet, så att det känns lika engagerande som deras videotjänst men också som en tydlig del av varumärket. Som inspiration bakom magasinet tittade de på en blandning av modemagasin och klassiska filmmagasin från 1950- och 60-talet som gav läsarna en inblick bakom ridån. Läs hur de har gjort här https://www.pentagram.com/work/netflix-queue
Netflix-tittare älskar att prata om sina favoritserier och Queue erbjuder dem ett fikabord i form av en tidning som kan starta och bygga på konversationen. I magasinet finns också flera häpnadsväckande visuella element i form av bilder, porträtt och illustrationer. Många av dessa har tagits fram specifikt för magasinet.
Källor:
Tills nästa Paper Mess – Må väl
Måns Löfgren