I Mottagarmakt 2024 berättar Postnord om ett kundcase där resan börjar digitalt och slutar analogt. Det är en fortsatt trend att man vill inspireras via brevlådan för att sedan ta sig vidare till en hemsida ”för egen maskin”. Men det är också en bra kanal att bygga ett system som blir relevant för mottagarna och enkelt att ”mäta av” över tid för att tweaka konceptet.

eBREV?

eBREV är för företag som vill skicka alla sorters standardiserade utskick. Exempelvis fakturor, lönebesked, kontoutdrag eller hyresavier. Du kan välja att skicka brev med exakt samma information till många mottagare, eller skräddarsy innehållet till olika personer. Alla Postnords utskick skrivs ut på miljöanpassade papper och kuvert och utskriften sker på en ort så nära dina mottagare som möjligt för att undvika onödiga transporter. Det är alltså ett fysiskt utskick vilket gör namnet lite förvirrande.

Leverans

Leveranstiden för eBREV är samma som för vanlig post inrikes. Skickar du din fil före klockan 9 och väljer 1:a-klassbrev levereras det inom 1–2 vardagar. Med ekonomibrev når brevet din mottagare inom 3–4 vardagar. För mottagare i andra länder gäller samma leveranstider som för 1:a-klassbrev och ekonomibrev som skickas till utlandet.

Att skicka eBREV

Skicka in företagets brevmall så lägger Postnord in den i sitt system. Skicka in en fil med mottagaradresser och övrig information som ska vara med i utskicket. Postnord tar hand om utskrift, kuvertering och utdelning till mottagarna på det sätt de valt att få sina utskick från er.

Carspect

För Carspect är fysisk post en viktig kanal när de ska nå ut till nya kunder. En stående utmaning är att vi har stora volymer som vi skickar ut en gång per månad. Cirka sex miljoner utskick per år. För att kunna nå nya potentiella kunder köper Carspect adresser av Transportstyrelsen, adresser till ägare av personbilar och lätta lastbilar som snart ska kontrollbesiktigas, men det behövs rätt slags utskick för att nå de potentiella kunderna med tilltalande kommunikation.

Lösningen på Carspects utmaningar är ADR via eBrev hos PostNord Strålfors.

Tillsammans har de även tagit fram en mall för utskicken där varje brev blir personligt riktat till mottagaren, med registreringsnummer på fordonet som ska besiktigas och adress samt karta till den närmaste besiktningsstationen. – Vi vet att det uppfattas som betydligt mer relevant då. Du vet att det gäller din bil och du vet att den ska besiktigas, säger Linda Taube – som fortsätter med att det är ett väldigt effektivt sätt att nå ut till våra potentiella kunder. Det är både prisvärt och träffsäkert.

Vill du också lära dig hur dina kunder vill ha det?

Ladda ner ett eget alster av Mottagarmakt 2024 här: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/affarskommunikation/mottagarmakt

Källa & bild: PostNord

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren