Människan är av naturen lat. Det finns det 1000-tals exempel på. Det är en drivkraft i sig men det finns också exempel där det inte är så bra. Minns med fniss den briljanta produkten som såldes på TV-Shop sent 80-tal – Abdominizern. Nu skulle den väl skydda ryggslutet men intrycket i TV-reklamen var att det skulle bli enklare att göra sit-ups. Måste vi alltid vara så korkade?
I alla fall. Nu visar det sig att lata elever får lyssna till litteratur – i stället för att läsa. Det är verkligen inte raketforskning i att konstatera att det kommer att få konsekvenser. Vilka kan man ju spekulera i. Troligtvis är det för sent att åtgärda när konsekvenserna syns tydligt. Tidningen Ämnesläraren – som ges ut av Sveriges Lärare – belyste alldeles nyss problemen kring detta. Det finns runt 15 artiklar på ämnet.
I många klassrum har lyssning på inläst text ersatt riktig läsning när elever inte kan, orkar eller vill läsa, visar Ämneslärarens granskning. Men att låta lässvaga elever lyssneläsa är en björntjänst som kan få långtgående negativa konsekvenser, menar både lärare och forskare. Drygt hälften av de 1 608 svarande lärarna i Ämneslärarens enkätundersökning har elever som alltid eller ofta lyssneläser.
Många lärare understryker att lyssning är ett viktigt hjälpmedel för elever med dokumenterade läs- och skrivsvårigheter och att lyssneläsningen är ett komplement. Men av enkätsvaren framgår det tydligt att lyssning också ersätter läsning för betydligt bredare elevgrupper.
Betty Tärning, forskare i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet, reagerar starkt på Ämneslärarens granskning. ”Jag blir rädd och förfärad. Vi tar bort chansen för många barn att lära sig läsa, vilket de allra flesta kan med adekvat och strukturerad hjälp. Det är sorgligt, inte minst med tanke på Pisa- och Pirls-resultaten”, säger hon. ”Eleverna förstår inte konsekvenserna av det valet och vet absolut inte bäst själva. Att läsa är för många otroligt slitsamt. Finns det ett enklare alternativ kommer de att välja det” fortsätter Betty.
Läs hela artikeln här: https://www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/fokus/larmet-sa-fordjupar-lyssnelasning-laskrisen
Källa: Ämnesläraren
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren