Jag läste en bok på 90-talet som drev tesen att man som affärs-/businessperson skall vara tacksam för klagomål från kund då det bakom varje klagande kund, finns ett antal som ingenting säger och tiger i ilska, eller i värsta fall torgför sina åsikter i det öppna rummet och sprider badwill. Boken innehöll även lite businesscases där exempel på bra och sämre hantering, från stora och välkända bolag presenterades.
Jag har letat efter boken i flera år, till och från. På bibliotek, hos bokhandlare och på internet utan framgång. Gett upp. Försökt igen. Det kan ha att göra mitt sätt att formulera mig till personal som lett till sökningar utan träff på något bekant, eller mina sökord. Bilden av boken är tydlig men inget har hjälpt. Jag vände mig till AI med mitt ”problem” för några dagar sedan. Det gick till så här:
Jag: Hej – jag söker en bok från 1990-talet som driver tesen att man skall vara tacksam för en klagande kund. Bakom denne finns det sex till som inte säger ifrån. Kan du hitta den?
Chat GPT: Ett alternativ från 1990-talet är boken ”Kund för livet” av Carl Sewell, som handlar om att bygga kundlojalitet och vikten av god kundservice för långsiktig framgång. Om den passar det du letar efter, kan jag hjälpa dig hitta var de kan köpas eller lånas!
Jag: Det stämmer inte riktigt. Boken innehöll också exempel på hur kända företag hanterat klagomål olika bra
Chat GPT: Det verkar som om boken du söker kan vara ”Klagomål är en gåva” (originaltitel: ”A
Complaint Is a Gift”) av Janelle Barlow och Claus Møller. Boken publicerades ursprungligen 1996 och argumenterar för att klagomål från kunder ska ses som en värdefull möjlighet att förbättra företagets verksamhet. Författarna menar att en klagande kund representerar många andra som har samma problem men inte säger något, och de betonar vikten av att hantera klagomål professionellt och konstruktivt.
Jag: Finns A Complaint Is a Gift översatt till svenska?
Chat GPT: Det verkar inte finnas någon översättning av ”A Complaint Is a Gift” till svenska. Boken är mestadels tillgänglig på engelska, och det finns inga registrerade svenska utgåvor eller officiella översättningar i de större. Om du är intresserad av liknande ämnen på svenska kan jag hjälpa dig att hitta alternativa böcker om kundservice och klagomålshantering. Vill du det? 😊
Jag: Jag tror den finns och den verkar heta ”Klagomålet är en gåva”
Chat GPT: Ja, ”A Complaint Is a Gift” finns översatt till svenska under titeln ”Klagomålet är en gåva: kundvård som strategiskt verktyg” av Janelle Barlow och Claus Møller. Den svenska översättningen gjordes av Kjell Langhed, och den publicerades första gången 1997. Boken är en praktisk handbok om att hantera klagomål och omvandla kundfeedback till en positiv och strategisk resurs inom kundservice
I det här fallet har jag upprepat gått bet i mina analoga försök för att 2024 – nästan 20 år senare – få hjälp av en virtuell och synnerligen digital – assistent, för att få tag på något analogt.
Är inte det lite sjukt..?
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren