TEMA DIGITALISERA MED SANS
För ett tag sedan fattade en skola i Australien ett beslut som gick emot den globala trenden med digitala hjälpmedel i skolan. Beslutet delade föräldrarna i två grupper – vissa ansåg att det var dåligt för barnens utbildning, medan andra tyckte att det var rätt steg. De enda som var enhetligt nöjda var eleverna. Beslutet var att förbjuda iPads för lärande.
Reddam House School, belägen strax utanför Sydney, hade använt iPads för att komma åt e-läroböcker i fem år, men lärare och elever blev alltmer frustrerade över enheterna – lärarna sade att de inte gjorde något för att förbättra elevernas tekniska färdigheter och hindrade deras lärande, och eleverna sade att det var lättare att ta anteckningar med penna och papper. Rektor Dave Pitcairn sa att meddelanden och andra aviseringar på iPads också distraherade eleverna och att eleverna lärde sig bättre och använde fler sinnen när de sökte genom läroböcker.
Digital fattigdom
För många barn är det förstås ett faktum snarare än ett val att inte ha en iPad. I Storbritannien finns det en tydlig digital klyfta, där många barn i utsatta områden lever i hushåll som helt enkelt inte har råd med ett bredbandsabonnemang, än mindre en hemdator eller surfplatta. Det finns ett antal skol- och välgörenhetsprojekt som tillhandahåller bärbara datorer, men det kan fortfarande finnas problem med brist på föräldrakunskaper i IT eller att barnen saknar en lugn plats att studera. Detta innebär att det finns en hel del av samhället som går miste om världens största utbildningsresurs – och i ett skolsystem som alltmer förlitar sig på teknik för undervisning kan det vara ett allvarligt problem.
Låga kostnader och inga uppdateringar
Men precis som rektor Pitcairn, börjar många lärare runt om i världen förstå vikten av papper i klassrummet. Förutom dess låga kostnad och höga tillgänglighet, finns det en stor mängd forskning som stödjer det faktum att användning av papper hjälper elever att absorbera, förstå och behålla information, samt förstå komplexa teorier och idéer. En global studie av Naomi Baron, professor i lingvistik vid American University i Washington DC, fann att 92 % av universitetsstudenterna koncentrerar sig bäst med tryckt material. ”Det finns två stora problem med e-läsning,” sa professor Baron. ”Det första är att studenterna säger att de blir distraherade genom att dras till andra saker. Det andra hade att göra med ögonbelastning, huvudvärk och fysiskt obehag.” Effekterna av att lära sig från tryckt material är ännu mer uttalade hos yngre barn. I en tidigare studie fann forskare att barn mellan 3 och 5 år vars föräldrar läste för dem från en elektronisk bok hade lägre läsförståelse än barn vars föräldrar använde traditionella böcker.
Tryckt och digitalt
Det finns ett argument att användning av teknik från tidig ålder hjälper ett barn att förbereda sig för en vuxenvärld som är ännu mer beroende av teknik än den är nu, och lärare håller med om att det bör ha en plats både i klassrummet och hemma. Men tryckt material har gång på gång visat att det har ett antal betydande fördelar som eleverna helt enkelt inte får med elektroniska enheter. För familjer i digital fattigdom tjänar en överdriven tillit till teknik i klassrummet bara till att vidga utbildningsklyftan mellan olika delar av samhället.
Av Sam Upton på https://lovepaper.org/digital-poverty-effects-education
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren