Postnord gör tillsammans med Kantar en undersökning – Mottagarmakt – varje år kring hur svenskarna vill ta emot reklambudskap. Förutom de direkta svaren är det också särskilt intressant att studera trender – alltså hur svaren förändras från år till år. Längre ner kan du se hur du kan ladda ner ett eget exemplar. Inledningsvis görs en trend-analys. Några fragment får du som följare av PaperMess här.
I Mottagarmakt 2024 ser vi återigen hur reklam driver trafik till nätet. Hela 55 procent har besökt en webbsida efter att ha sett reklam i någon kanal. Detta följs av att nyttja en rabattkod och köpa/beställa produkter på internet. Att söka efter information minskar mot 2023 medan beställt/köpt på internet ökar, så vad gäller effekt av annonsering syns en liten förändring. Mottagarna gör något mindre research före köp jämför med tidigare år. Däremot gör man fler bokningar och beställningar via nätet.
På frågor om var man sett reklam ser vi att ”Reklam på sms” ökar förhållandevis mycket (4 procent). Det tillsammans med ökningen för mejl kan vara ett tecken på utmattning av reklam riktad till en bred målgrupp. När man ska ta del av reklam är det bättre att den ”talar till mig” snarare än till den stora breda allmänheten.
Hur vill du få erbjudanden?
”Om innehållet i ett reklamerbjudande var detsamma, var vore det spontant roligast att få det?” På det svarar 23 procent ”i postlådan” vilket gör att postlådan hamnar på första plats av svarsalternativen, tätt följd av mejl. Därefter är det långt till tredjeplatsen vilket man också kan tolka som ett större intresse för reklam i personligt riktade kanaler än i breda.
Kundklubbar & magasin
Kundklubbar kommunicerar ofta flitigt och det är tydligt även här att mottagarna föredrar direkta kanaler och anpassade erbjudanden. Detta är särskilt tydligt i den yngre målgruppen. Tidningar är ett nytt område för i år för Mottagarmakt, tre av tio i undersökningen prenumererar på ett en vecko-/månadstidning/magasin på papper. Hela 73 procent av dem säger i undersökningen att det är ganska/mycket viktigt att de får sin tidning på papper.
Vill du också lära dig hur dina kunder vill ha det?
Ladda ner ett eget alster av Mottagarmakt 2024 här: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/affarskommunikation/mottagarmakt
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren