TEMA DIGITALISERA MED SANS

Kan övergången från tryckt till online-lärande skada utbildningen för världens elever? När Världen återhämtat sig från pandemin och återgått till mer normala förhållanden, återgår utbildningsvärlden till sina tidigare arbetssätt. Förutom att behövt titta och lyssna på föreläsningar på en liten skärm, har allt fler elever tvingats övergå till digitala läroböcker och multimediainnehåll för att lära sig sina ämnen. Detta väcker frågan om deras utbildning påverkas av att lära sig från en skärm snarare än tryckta böcker.

”Jag har studerat hur elektronisk kommunikation jämför sig med traditionellt tryck när det gäller lärande”, säger Naomi Baron, professor i lingvistik vid American University i Washington DC. ”Är förståelsen densamma oavsett om en person läser en text på skärmen eller på papper? Och är att lyssna och titta på innehåll lika effektivt som att läsa den skrivna texten när man täcker samma material? Svaren på båda frågorna är ofta ’Nej’.”

Fokusfaktorn

Professor Baron har just släppt sin senaste bok, How To Read Now. I den beskriver hon hur användningen av olika medier påverkar lärandet och förklarar varför vissa medier är bättre för vissa utbildningsuppgifter. Medan video och ljud har en plats i klassrummet för att ge bakgrund och sammanhang till en rad ämnen, erbjuder tryckta material ett stort antal fördelar för lärande, framför allt:

Komma ihåg detaljer som händelser och var dessa händelser inträffade.

Läsförståelse – studier visar att elever presterar bättre när de läser kursmaterial i tryckt form.

Mental abstraktion, såsom att dra slutsatser från en text.

Förutom kvantitativa bevis på att tryck är bättre för lärande, fann forskning av professor Baron också en preferens för papper bland studenterna själva. Efter att ha undersökt över 400 studenter i fem länder om deras läsvanor, fann studien att 92 % sade att de koncentrerade sig bäst när de läste på papper. Respondenterna bedömde också tydligt att läsning på papper var bättre för koncentration, lärande och minne – än för att läsa digitalt. ”Skillnaderna mellan tryckta och digitala resultat är delvis relaterade till papprets fysiska egenskaper,” säger professor Baron. ”Med papper finns det en bokstavlig handpåläggning, tillsammans med den visuella geografin av distinkta sidor. Människor kopplar ofta sitt minne av vad de har läst till hur långt in i boken det var eller var det var på sidan.”

Att skapa nya kopplingar

Medan sambandet mellan sinnena utan tvekan är en nyckelfaktor till varför tryckta material fortsätter att vara bättre för utbildning, är frågan om förbättrad koncentration också en faktor. Läsbarheten av text på tryck har förfinats under århundraden för att vara så enkel och tillgänglig som möjligt. Teckensnitt, teckenstorlek, avstånd mellan rader – allt är idealiskt för den mänskliga hjärnan att bearbeta. För läroböcker, att kunna bläddra snabbt genom sidorna och korsreferera ord, uttalanden och sektioner kan också skapa viktiga kopplingar som väcker idéer eller nya sätt att tänka. När man jämför tryckets bestående potential att leverera inspiration och insikt med distraktionerna från onlineinnehåll och frestelsen att multitaska, borde tryckta material ha en permanent plats i läroplanen.