För ett par veckor sedan skrev jag om vikten av att ta reda på vilka kanaler du når dina kunder i. På samma sätt är det av yttersta vikt att veta vilken uppfattning omvärlden har av ditt varumärke. Detta görs allra bäst av en utomstående part. SveMa har ägnat sig i 40 år åt varumärkesundersökningar. Alla förstår då att detta var en analog företeelse ”back then” som övergått i digital hantering. Eftersom det handlar om data-hantering så är det såklart revolutionerande.

Varumärket är ett företags mest värdefulla tillgång. Det består av namnet, logotypen och allt som kunderna förknippar med företaget. Utöver det samlar varumärket kundupplevelser, värderingar och löften som påverkar hur din målgrupp uppfattar företaget. För att skapa och upprätthålla ett starkt varumärke är det därmed nödvändigt att genomföra regelbundna varumärkesundersökningar.

Vad är en varumärkesundersökning?

En varumärkesundersökning är en systematisk undersökning av din målgrupps uppfattningar, känslor och tankar om ditt företags varumärke. Syftet är att samla in data och insikter som kan användas för att utvärdera och förbättra varumärkesstrategin. Det är en omfattande process som involverar olika metoder och tekniker för att mäta styrkan i varumärket samt kundlojaliteten.

Läs hela artikeln här: https://marknadsbiblioteket.se/varumarkesundersokningar

Besök SveMa här: https://svema.se/

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren