PostNord tar fram rapporten Mottagarmakt varje år i samarbete med Kantar Sifo. Där kartläggs hur svenska hushåll vill ta emot reklam och affärskommunikation – och hur de reagerar när de inte själva får välja hur och var de ska bli kontaktade. Resultatet 2023 ger hopp för mänskligheten. Postnord må vara jävig i sammanhanget – men, detta är validerade siffror.

 

Underskatta inte tillfället

Det har aldrig tidigare funnits så många kanaler att välja mellan när något ska kommuniceras.

Inte heller mottagarna har tidigare haft tillgång till den mängd av olika informationsvägar som finns i dag. Att välja bort postlådan är att välja bort kunder då marknadskommunikation i postlådan är uppskattad och ger avsändaren en möjlighet att kommunicera djupare med mottagarna.

Det framgår i rapporten att 69 procent av hushållen går igenom sin postlåda varje vardag och då tar del av kommunikationen. Reklam i lådan, i tidning och på stan ökar alla.

Att vara bjussig med kunskap

Värdefullt ögonblick som många missar – ”Brevögonblicket” – när mottagaren öppnar sin post är en utmärkt och lite underskattad möjlighet för företag att kommunicera med sina kunder. Det är ett bra tillfälle att bjuda på kunskap och information, presentera produktnyheter och kanske visa upp ett erbjudande.

 

Ladda ner rapporten här: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/affarskommunikation/mottagarmakt

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *