Du sitter en bit ifrån Frölunda Torg – där du bor. I stället för att gå ner till torget och traska runt bland sportaffärerna för att hitta de där spinning-skorna i storlek 43 – som du alltid har, så hittar du ett par på nätet. De kommer fem dagar senare, visar sig vara ett nummer för små. Du packar ihop dem och lämnar dem hos ett ombud – på Frölunda Torg. Paret i storlek 44 – en storlek större än vad du alltid har, är redan på väg. De landar på dag 9 efter första beställningen.

 

Vi näthandlar

Andelen av detaljhandeln som sker på internet, steg till en högre nivå i början av coronapandemin.

Under 2022 minskade andelen något jämfört med 2021 men fortfarande klart högre än 2019. I vissa branscher som bygg- och möbelhandeln har efterfrågan varit hög på grund av att hushållen spenderat mer tid i hemmet. Dessutom var det inte möjligt att konsumera exempelvis resor och restaurangbesök i samma utsträckning som normalt vilket innebar att hushållen hade mer pengar över till annat.

Pandemin drev på näthandeln

Restriktionerna under pandemin innebar stora förändringar av våra köpmönster. För att hålla nere smittspridningen begränsade butiker, köpcentrum och gallerior antalet kunder som fick vistas i lokalen samtidigt. Vid minsta symtom gällde att du fick stanna hemma. Äldre uppmanades att vara extra försiktiga i sina kontakter med andra. Detta gynnade e-handeln. E-handeln lyfte rejält 2020

E-handelns andel i procent av totala detaljhandeln

Boxar

Airmee, Budbee, Instabox och iBoxen. Platsen där den digitala handeln övergår i det analoga. Hubben mellan nätet och människan. Olika lösningar på att avhumanisera den sista hanteringen innan dig, så du slipper köa med rökare, tippare och snabblunchare. En smart låda i ett system där du, när du ändå passerar, kan låsa ut din beställda och i en låda levererad vara.

 

iBoxen

Under ett dygn skickas det ca 1,4 miljoner paket­ i Sverige (2022-09-29) och inom ett par år kommer antalet vara det dubbla. År 2030 spår Svensk Handel att e-handelns del av den totala detaljhandeln är 40 procent. Idag är den cirka 16 procent. Ökade e-handelsvolymer innebär ökat antal paket­ och fler leveranser. Det kommer att ställa till stora problem om det inte finns fler flexibla och hållbara leverans­lösningar.

Infrastrukturbolaget iBoxen utvecklar ett rikstäckande nät med leverans­boxar som är öppet för alla transportbolag. Målet är att alla svenska hushåll i framtiden ska kunna hämta, skicka och returnera sina paket via en leveransbox nära bostaden eller där de dagligen passerar. Infrastruktur är inte begränsad utan är öppen för alla transportbolag som vill ansluta sig. Det innebär att konsumenten själv kommer att kunna välja att få i princip alla leveranserna till en i-boxar, oavsett vilken transportörer som levererar. De slutna paket­boxar, som enskilda transportbolag äger som finns på marknaden i dag står ofta inomhus och kräver strömförsörjning, vilket begränsar tillgängligheten. iBoxen har satsat på batteridrivna boxar som placeras strategiskt ute eller inne och nås dygnet runt av såväl konsument som av alla transportbolagen. I radhussamfälligheten, vid köpcentrat eller centralt i ett villavägnätverk.

 

Hur funkar det?

  • Man får ett sms – du har ett paket att hämta eller en push-notis via iBoxens app.
  • Man klickar på ”Hitta boxen”. Platsen visas på kartan med foton hur den står.
  • Vid boxen klickar man på ”Hämta ut paket­” och verifierar sig med BankID.
  • Ett klick på ”Öppna lucka” så öppnas luckan. Ta paketet och stäng luckan.

Läs mer här: https://www.iboxen.se

Ett skolboksexempel på när den digitala Världen möter den riktiga.

 

Källor: SCB och företagens hemsidor

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren