Digital marknadsföringsteknik och deras ekosystem har dominerat tillväxten i marknadsföringsbudgetar i över ett decennium. Marknadsförarna flyttade med
Eftersom konsumenter har flyttat sin uppmärksamhet från stationära medier till medier man har på språng, tappade traditionell reklam en del av sin dragningskraft. På det svängde marknadsförarna sina investeringar från tv, radio, tidningar, evenemang och utomhusreklam till digitala kanaler, tex. TikTok till TechTarget.
Under det senaste decenniet har marknadsförare konsekvent förutspått att deras traditionella reklamutgifter minskar. Enligt data från den 28:e upplagan av The CMO Survey rapporterade marknadsförare i genomsnitt en årlig minskning av traditionella reklamutgifter på 1,4 % mellan februari 2012 och 2022, jämfört med en årlig ökning på 7,8 % för övergripande marknadsföringsbudgetar under samma period. Nya bevis tyder dock på att ett skifte är på gång. I motsats till den historiska trenden förutspådde marknadsförare i augusti 2021 och februari 2022 att traditionella reklamutgifter skulle öka med 1,4 % respektive 2,9 %.
Konsumentinriktade företag leder förändringen, där B2C-tjänsteföretag förutspår den största ökningen av traditionella reklamutgifter (+10,2%), följt av B2C-produktföretag (+4,9%). Vidare, och något ironiskt nog, leder företag som tjänar 100 % av sin försäljning via internet denna utveckling och förutspår en ökning med 11,7 % i traditionella reklamutgifter under de kommande 12 månaderna.
Så varför är traditionell reklam på uppgång, och kommer trenden att fortsätta? Vi ser sju drivande faktorer bakom detta.
Läs artikeln i sin helhet här som är på engelska: https://hbr.org/2022/04/why-marketers-are-returning-to-traditional-advertising
PS: Du kan behöva regga ett fri-konto men artiklarna där är mycket bra.
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren