Utskicken i brevlådor bidrog till att fylla informationsbehovet. Region Dalarna kan sammanfatta vaccinationskampanjen mot covid-19 som en stor framgång med syftet att nå samtliga invånare över 18 år. Förklaringen bakom succén är den fysiska kommunikationen man valde att använda.
”Utskicken i alla brevlådor bidrog till att fylla informationsbehovet”
Inför massvaccineringen mot covid-19 planerade Region Dalarna för utmaningen att informera samtliga invånare över 18 år. Det landade i fysisk kommunikation utdelad som samhällsinformation – vilket även går till brevlådor med ”Nej tack till reklam”. Något som visade sig vara otroligt smart: 81% uppgav att de sett budskapet och troligen skulle vaccinera sig, över hälften hade hög kännedom om avsändarna och merparten tog kontakt med Vårdguiden 1177 eller Region Dalarna.
Avsändarna i utskicket, Vårdguiden 1177 och Region Dalarna, fick en mycket hög trovärdighet hos mottagarna. 85% ansåg informationen lättbegriplig,
66% tyckte att det var ett bra sätt att få information på och 56% observerade hela utskicket.
– Det betyder supermycket att vi har en hög trovärdighet. Det är väl även ett kvitto på det fantastiska arbete som vårdens medarbetare gör och att de som hade frågor fick svar. Det är väldigt glädjande, säger Karin Wångmar.
Igen – när det handlar om viktiga informationskampanjer för samhällsbärande händelser och funktioner, visar det sig att fysisk information på papper – slår allt annat.
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren