BUST THE MYTH

”Go Paperless”, ”Go Green” och ”Save Trees” är vanliga propåer när många organisationer och företag uppmuntrar kunderna att byta till elektroniska transaktioner och kommunikationer. Men är dessa överklaganden baserade på fakta?

Den här typen av kommunicerade budskap ger intryck av att elektronisk kommunikation är mer miljövänlig än pappersbaserad kommunikation. Det är väldigt svårt att göra sådana uttalanden utan att ta hänsyn till hela livscykeln för de olika medierna.

Papper är en unikt förnybar och hållbar produkt. Huvudråvaran, trä, odlas och skördas på ett noggrant kontrollerat och hållbart sätt – faktiskt så hållbart att europeiska skogar, där det mesta av råvaran kommer ifrån, har vuxit till ett område lika stort som Schweiz på bara 15 år.

Det är alldeles för vanligt att effekterna av den digitala kommunikationen glöms bort. Forskning utförd av Two Sides visar att 60 % av de europeiska konsumenterna anser att elektronisk kommunikation är bättre för miljön än pappersbaserad kommunikation. Företag och privatpersoner använder alltmer ”molntjänster”. I dessa megadatacenters lagras nästan allt vi gör online, inklusive våra webbsökningar, våra inlägg på sociala medier och våra uttalanden online.

Problemet med elektronikavfall är också kolossalt och växande. Under 2019 var branschen ansvarig för gigantiska 53,6 miljoner ton e-avfall över hela världen. Det motsvarar vikten av 350 kryssningsfartyg och detta har ökat med oroväckande 21 % under de senaste fem åren.

Råvaror från digital utrustning, servrar och kraftgeneratorer är ofta ändliga, dyrbara och icke-förnybara och svåra att återvinna.

 

Läs vidare här: https://www.twosides.info/electronic-communication

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren