Connected Life är världens största studie om våra uppkopplade liv. Undersökningen täcker

hela 57 länder där Sverige givetvis är med! Den syftar till att hjälpa oss att bättre förstå hur vårt uppkopplade liv påverkar människor och hur företag på bästa sätt kan använda digitala lösningar i den totala medie- och kanalmixen. Genom segmenteringsmodellen som ingår i Connected Life kan vi förstå människors olika onlinebeteenden, både mellan segment, men också inom ett och samma. Baserat på människors digitala mognad och sociala medieengagemang delas dessa in i fem olika segment: Leaders, Superleaders, Connectors, Functionals och Observers.

Leaders: De är både mycket digitala och aktiva i sociala medier. Spenderar lika mycket tid online som Observers, men en stor del av den tiden är på sociala medier. Där skapar de innehåll, delar och interagerar med företag och varumärken.

Superleaders: I detta segment hittar vi de allra mest digitala och aktiva i sociala medier, samt även influencers, trendsättare och de allra tidigaste (early adopters).

Connectors: Spenderar en begränsad tid online, och den tiden läggs mest på sociala medier.

Observers: Spenderar mycket tid online men är inte så benägna att interagera med företag och varumärken i sociala medier.

 Functionals: Är online kortast tid av alla – antingen för att de väljer det eller för att de har begränsad tillgång. De använder internet om de har nytta av tjänsten som erbjuds men de är sist att anamma nya trender. Det minst sociala av segmenten.

Läs mer här på sidan 25: https://issuu.com/manslofgren/docs/mottagarmakt_2021

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren