Man kan inte digitalisera hela verksamheten på en gång. Här är fyra områden Dustin anser att man bör fokusera på, som snabbt skapar nytta och ger effekt.
1. Interna processer
Elina Dettner, CTO på Skincity Sweden, har en enkel tumregel när det gäller vad man som digital chef bör digitalisera först: – Titta och utvärdera vad som redan finns på plats.
2. Beslutsfattande
Få initiativ kan kapa kostnader lika dramatiskt som att automatisera enkla beslut.
3. Kundupplevelsen
Dagens konsumenter är mer kräsna än någonsin. De har vant sig vid digitala tjänster som fungerar i princip felfritt och sömlöst.
4. IT-avdelningen
Det här kan låta som en paradox: jobbar inte IT-avdelningen redan digitalt per definition? Visserligen – men när resten av organisationen ska digitaliseras ställer det helt nya krav på IT-avdelningen också.
Källa:
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren