Bakgrund
Vi jobbar med ett par tidningar. Jag säger vi för att vi är ett team som gör det på konsultbasis. Min roll är att projektleda och vi har journalister, annonssäljare, fotograf, grafiker, ansvarig utgivare – ja sedan trycks och distribueras tidskriften så klart på lite olika sätt. Jag säger ”ett par” eftersom det från början var en tidning som vi nyss valt att dela upp i två = ”ett par”.
En väg i arbetet har varit att tematisera innehållet. Så här – skriver vi om att ”Renovera huset” så att exponenterna kan samlas kring det faktum att läsarna kommer att vara intresserade av att just – renovera huset. Det gör att exempelvis murare-johan finner det relevant att vara med i just detta nummer.
Villfarelser
I arbetet blir vi, tid för annan, ifrågasatta. Det känns helt rimligt. Att vara oifrågasatt måste vara ett öde, näst intill, värre än döden. Ty det torde innebära att väldigt få, eller nästan ingen alls, intresserar sig för vad du gör – än värre, samtycker till allt du framför, utan argumentation.
Med detta sagt (eller skrivet) har jag samtyckt till granskning, stenvändning och utfrågning. Det finns emellertid en del komiska inslag i detta, precis som i allt annat. En del tragik likaså.
Erbjudandet
-”Vi skall presentera området och skulle uppskatta om alla huvudaktörer är med – hur ser ni på det?”
-”Hur skall detta göras?”
-”Vi går ut i tidningsform till över 50.000 hushåll……..”
Marknadsdirektör Klewholdtz håller upp handen för att få luft. Klewholdtz är 28 år och har precis utexaminerats från ett av landets mediautbildningar.
Enligt vittnesmål tillhandahåller inte dessa något annat än digital kommunikation. Således bortser de helt från att inviga studenterna i den fysiska marknadsföringens förtjänster. Nutidens marknadsfolk styrs alltså, utbildningsvägen, till att helt likrikta den marknadskommunikation som konsumenterna får finna sig i. Lite diktatur över det.
Nåväl – Marknadsdirektör Klewholdtz håller alltså upp handen för att få luft och förkunnar följande:
-”Analog marknadsföring är död, varför skall jag lägga vår marknadsbudget där?”
-”För att vi kombinerar den analoga marknadsföringen med digital och den analoga marknadsföringen ”krattar manegen” för det digitala, kommande insatserna. Du har helt rätt i att det i vissa fall kostar mer än det smakar att gå analogt – men det finns tydliga uppsidor att just kombinera.”
Sedan förklarade vi i detalj hur tankegångarna gick med att paketera handelsområdet i DR-form och koppla det till webben där samma område finns beskrivet.
Utfall
Det är för tidigt att tala om utfall men Marknadsdirektör Klewholdtz köpte argumenten och var först ut med att förkunna sitt gillande. Man kan konstatera att den analoga reklamen når mottagaren på ett mer konkret sätt och gör mottagaren förberedd på den kommande digitala påminnelsen.
Sensmoral
Bara döda fiskar följer strömmen – alltså välj den väg som passar verksamheten. Att utbildningsinstituten programmerar aktörer, är bara patetiskt och leder till likriktning. Funkar digitalt bäst – välj det. Funkar analogt bäst – välj det. I många fall ger kombinationen bäst resultat – välj det.
Tills nästa Paper Mess – Må väl
Måns Löfgren