Nu skall jag berätta om en aktivitet som en av mina kunder gjorde nyligen. Bolaget är distributör inom IT/Telecom och arbetar ut mot återförsäljare över hela landet. Operatörer, systemintegratörer, detaljhandel, lokala aktörer osv. Vi kan kalla dem IsiCom, eftersom de heter så.
Detta innebär att företaget behöver uppdatera återförsäljarna kring sitt erbjudande och produktnyheter flera gånger per år. Det tar såväl bolagets säljare som återförsäljarnas tid i anspråk. Så en gång per år samlar de ihop sig och gör det som en ”road show”. Bokar upp lokaler på lämpligt hotell, inleder dagen med frukost, sedan presentationer och mingel – för att avsluta med lunch. Lokala återförsäljare, strategiska partners och slutkunder bjuds in. Mohammed kommer till berget alltså.
I år kombinerades road showen med aktiviteter på Linked In med stor framgång. Ett par posts per stop på road showen som också delades av eventbesökare, medarbetare och medverkande underleverantörer. LinkedIn-inläggen fick stor spridning och alla runt IsiCom hjälptes helt enkelt åt att skapa viralt surr kring eventet.
En road show är synnerligen analog. Man skapade flera fysiska möten mellan människor. För alla andra och deltagare i det fysiska mötet, skapades också digitala möten – i detta fallet på Linked In. Analogt och digitalt i sin vackraste kombo. Bra jobbat.
Tills nästa Paper Mess – Må väl
Måns Löfgren