TEMA Mottagarmakt:

De kommande inläggen kommer att vara utdrag ur årets Mottagarmakt. Undersökningen som görs varje år av Postnord och Kantar Media och som svarar på våra uppfattningar kring hur vi vill konsumera reklam.

 

Förtroende är valutan i 2025 års kundrelationer. I Mottagarmakt 2025 framgår att vi gärna tar emot reklam från företag vi redan har en relation till – men bara om den känns personlig, relevant och anpassad.

 

Medlem – men inte mottagare?

8 av 10 svenskar är med i minst en kundklubb, men bara hälften upplever att de får relevant reklam. Många upplever en övervikt av digital kontakt – särskilt via e-post, medan tryckt kommunikation, typ brev, upplevs som mer genomtänkt och värdefull i sammanhanget. Detta pekar på ett glapp: företag samlar in lojalitet – men levererar inte känslan av att det är en värdefull relation.

Rätt kanal, rätt tillfälle

  • Bland 50+ uppskattas fysiska brev från kundklubbar allra mest
  • Yngre (under 35) föredrar notiser eller SMS – men vill kunna styra innehållet
  • Överlag finns en tydlig önskan om kommunikation som känns utvald – inte utslängd och mass-skickad.

Att man är medlem betyder inte att man lyssnar. Tryckt, personlig och lagom frekvent kommunikation kan förvandla ett medlemskap till en relation. I kundklubben är varje utskick en möjlighet – att skapa värde, lojalitet och igenkänning.

 

Här kan du ladda ner din Mottagarmakt: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/affarskommunikation/mottagarmakt

Bilder och fakta: Mottagarmakt 2025

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren