TEMA Mottagarmakt:

De kommande inläggen kommer att vara utdrag ur årets Mottagarmakt. Undersökningen som görs varje år av Postnord och Kantar Media och som svarar på våra uppfattningar kring hur vi vill konsumera reklam.

 

Vad får oss att öppna reklam? PostNords rapport visar att själva förpackningen – t.ex. kuvertet – är avgörande för om vi öppnar eller kastar ett utskick. Det handlar inte bara om vad du säger, utan om hur du levererar det.

Kuvertet skapar nyfikenhet och trovärdighet. Reklam i personligt adresserade kuvert väcker mest uppmärksamhet. Utskick som känns “officiella” eller välgjorda upplevs som mer relevanta och seriösa. Mottagare öppnar hellre något som ser ut att vara skickat till dem, inte till “alla”. I en värld där inboxen är överfull och pushnotiser flimrar förbi, kan ett välformulerat kuvert/brev sticka ut. Glöm inte utsidans kraft. Det tryckta kuvertet väcker nyfikenhet, kvalitet och precision. Det första intrycket börjar redan i brevlådan – och kuvertet hjälper dig att göra det minnesvärt.

 

Här kan du ladda ner din Mottagarmakt: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/affarskommunikation/mottagarmakt

Bilder och fakta: Mottagarmakt 2025

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren