Mottagarmakt är en rapport som PostNord tar fram varje år där man mäter hur konsumenter vill ta emot information. Syftet med rapporten är att kartlägga hur hushållen vill ta emot reklam respektive affärskommunikation och vad som händer efter att informationen levererats. Det handlar till exempel om vilken typ av reklam som föredras och i vilken kanal man vill ha den.

Här får du en sammanfattning

Kvinnor tar del av mer reklam än män. De mediaslag där skillnaden är som störst är via sms där nästan dubbelt så många kvinnor som män tar del av reklam en vanlig dag samt Youtube för männen.

Postlådan är det media som når alla oavsett kön och ålder.

De reklamkanaler som når flest människor är sociala medier (66 procent), tv-reklam (59 procent) samt mejl (52 procent). Postlådan kommer på fjärde plats i år med 50 procent.

Reklam leder till internet! Mer än hälften, 55 procent, säger att de har besökt en hemsida efter att ha sett reklam.

Postlådan är den reklamkanal som flest tycker om (23 procent) tätt följd av mejl (21 procent).

Dagligvaror samt mat och dryck är den kategori som intresserar flest (54 procent)

 

Mottagande

7 av 10 blir störda om de inte själva får välja på vilket sätt företag/myndigheter ska informera dem.

 

Fysiskt brev funkar bäst när man …

  • Ska fånga uppmärksamhet
  • Ska få dig känna dig uppskattad som kund
  • Ska leda till handling
  • Innehåller mycket information
  • Ska ge bra intryck av avsändaren
  • Ska kännas förtroendeingivande
  • Behöver vara lättöverskådlig
  • Är känsligt/privat
  • Ska kunna sparas

 

Vill du också lära dig hur dina kunder vill ha det? Ladda ner ett eget alster av Mottagarmakt 2024 här: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/affarskommunikation/mottagarmakt

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren