Är du i sådan ålder att du lystrat till de bevingade orden – Taxi, var god dröj?

Å dröja – det fick man. I andra änden satt en person, oftast en dam, som utgjorde den sk. hubben. Denna hubb skulle svara på inkommande samtal och sedan ha koll på en taxiflotta, spridd över ett geografiskt område för att matcha bil/förare med kund/resa.

Kanske skulle du på bio i stan och behövde ta dig från hemmet och dit. Eller så skulle du hem efter en blöt kväll och ringde från en telefonkiosk (telefonkiosken tar vi i ett annat inlägg). När ”hubben” väl kom fram till ditt ärende skulle startpunkt och destination noteras, för att sedan gå ut via com-radiosystemet. Ute i natten (det var oftast mörkt) kunde det kanske finnas 50 till 100 bilar knutna till det bolag man ringde, där föraren var i full färd med en beställd resa, alternativt korvpaus hos Lasse på Heden eller annan oklar sysselsättning. Den förare som tyckte sig passa bäst in start/mål-kontexten anmälde intresse och fick namn och plats att åka till.

En charmig – men ibland frustrerande procedur att ägna sig åt på småtimmarna.

2009 lanserades Uber som började med en enkel idé – som alla andra innovationer: Tänk om man kunde beställa en resa med telefonen? Det som började som en tanke i Paris 2008, lanserades ett år senare har snabbt växt och 2019 fanns 1500 Uber i Stockholm. Uber är noga med att framhålla att man inte är ett taxibolag, utan en teknikplattform. ”Hubben” av idag.

När det börjar bli dags att färdas, går man in i appen och anger vart man skall. Var du skall hämtas upp får föraren automatiskt via systemet. Telefonens position ger upphämtningsplats.

Eftersom du sedan tidigare registrerat ett konto är alla personuppgifter kända. Föraren vet vem du är och du ser vad föraren heter, vad det är för fordon som kommer samt registreringsnumret. Det finaste i kråksången är att när du registrerar så kopplar du ett kreditkort till Uber-appen, vilket gör att när resan är slut och föraren lämnat av dig, så avslutas caset i systemet av föraren och kostnaden – som man fö. Får indikation på redan vid beställning – dras från kreditkortet. Inget trassel med vare sig pengar eller kort. Efter avslutad resa kan du ge resa och upplevelse ett omdöme som ligger till grund för ett rating-system över förarna. Du kan också lämna dricks – vilket också hanteras helt digitalt.

PaperMess är fullt medveten om att det kan finnas delar i den ekonomiska uppgörelsen som Uberförare kan ha synpunkter på och som sätter en press – inlägget syftar mest till att peka på tekniklösningen. Det har också dykt upp andra aktörer såsom ex. Bolt.

Den som följer den här bloggen vet att när analogt möter digitalt i lyckad symbios – då går bloggen i spinn. Din kväll på stan, bra eller dålig, är analog. Din resa hem i taxi, är analog. MEN – du slipper ”Taxi var god dröj” – tack vare en helt briljant, digital lösning.

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *