Resenäringens digitalisering är monumental. Resebyrå – smaka på namnet. En butik med lockande bilder på resemål i skyltfönstret. Från 2010 och framåt har en uutveckling skett som inte kan benämnas som något annat än en slakt. Litte sökning på nätet visar att Resia, TUI mfl. alla har stängt, stängt och stängt.
En aktör simmar emellertid mot strömmen – och det brukar vara en bra grej, att inte följa lämmeltåget. Ticket berättar i en betald artikel-annons i GP i augusti 2024 att man satsar på ytterligare två butiker. På Frölunda Torg och i centrala Göteborg. Hösten 2024 har Ticket ett 50-tal butiker runt om i landet samt Köpenhamn. Man framhåller i artikeln vikten av att ha såväl digital som fysisk närvaro – att butikerna är ett komplement till näthandeln med alla dess fördelar. Annika Berggren på Ticket Göteborg nämner i artikeln att ”det är när något gått snett som man får visa vad man går för” – En älskvärd inställning som vi tar hatten av för.
Digital och fysisk närvaro i framgångsrik symbios.
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren