Varje person har sina egna preferenser när det gäller kommunikation och att välja rätt kanal kan göra stor skillnad i hur väl mottagaren förstår och tar emot budskapet. Det skriver Andreas Viefhaus i introduktionan av 2024 års Mottagarmakt.
Mottagarmakt är en rapport som PostNord tar fram varje år där vi mäter hur konsumenter vill ta emot information. Syftet med rapporten är att kartlägga hur hushållen vill ta emot reklam respektive affärskommunikation och vad som händer efter att informationen levererats. Det handlar till exempel om vilken typ av reklam som föredras och i vilken kanal man vill ha den. Intressant är också att jämföra utvecklingen mot tidigare år. Rapporten innehåller också frågor om e-handel, kundklubbar och tidningar.
Ta reda på kundernas vanor
Olika kanaler har olika för- och nackdelar som gör dem mer eller mindre lämpliga för olika situationer, syften och mottagare. Mottagarnas kanalpreferenser påverkar hur de uppfattar och tolkar budskapet. Om man använder en kanal som mottagarna föredrar ökar chansen att de tar emot, förstår, uppskattar och minns budskapet som avsändaren tänkt sig.
Ingen quick fix – detta heller
Således kommer vi fram till att marknadsföringen inte är en digital (eller analog, för den delen) quick fix. Det krävs kunskaper om sin marknad och sina kunder. Kunskaper som kan komma ur erfarenheter som gjorts – men man får vara försiktig då medielandskapet ständigt förändras. Ett annat sätt är att ta del av undersökningar som exempelvis Mottagarmakt eller att man vänder sig till ett utomstående undersökningsföretag.
Vill du också lära dig hur dina kunder vill ha det? Ladda ner ett eget alster av Mottagarmakt 2024 här: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/affarskommunikation/mottagarmakt
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren