TEMA DIGITALISERA MED SANS
I en tydlig rapport som publicerades i maj 2021 bekräftar PISA, OECD:s program för internationell elevutvärdering, att elever presterar bättre när de läser från tryckta material snarare än digitala enheter. Denna forskning skickar en tydlig signal till föräldrar och utbildningsinstanser om att mer måste göras för att säkerställa läsning i tryck för utbildningens framtid.
Totalt sett läser cirka en tredjedel av eleverna sällan eller aldrig böcker, enligt OECD/PISA-rapporten. En tredjedel läser oftare böcker i pappersformat, 15 % läser oftare på digitala enheter och 13 % läser lika ofta i pappers- och digitalformat.
Oroande siffror
Även om det är positivt att tryckta böcker förblir det valda mediet för läsning, läser två tredjedelar av eleverna inte tillräckligt – eller tillräckligt i tryck – för att få den bästa chansen att utveckla starka läsfärdigheter. Detta kommer att få långtgående konsekvenser. Att utveckla starka läsfärdigheter är avgörande i våra kunskapsmättade digitala samhällen. Unga människor måste få de bästa verktygen för att navigera i digitala miljöer självständigt och sålla genom bruset av ”fake news” och desinformation. Det bästa verktyget för läsning har visat sig vara tryckta material.
OECD är inte den första att publicera sådana tydliga resultat. COST Action E-READ-initiativet, en storskalig forskning inklusive metaanalys, fann 2018 att läsning av tryckta material är bättre för unga människors utbildningsresultat när det gäller förståelse, koncentration, kritiskt tänkande och djup läsning.
Här kan du ladda ner hela rapporten: https://www.oecd.org/en/publications/21st-century-readers_a83d84cb-en.html
Källa, av Josh Birch på: https://lovepaper.org/reading-printed-materials-proven-to-result-in-better-literacy-outcomes
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren