Utdrag ur Offsides text av Jonatan Häggström Wedding

Hammarby IF – Bajen –  var 2008 en av de första svenska elitklubbarna som slutade trycka ett eget program. Ville man ta del av typisk matchprogramsinformation fick man leta fram den i mobilen. Hammarbysupportern och matchprogramsromantikern Magnus Hagström blev bestört. Han och en kompis revolterade mot sin egna förening och när premiärdagen var kommen sålde de en hemmasnickrad blaska för 10 kronor styck. PaperMess vill gärna uppmärksamma detta – för man måste älska eldsjälar som inte låter sig svepas med i ohemul digitalisering.

– Vi märkte att det fanns ett intresse, säger Magnus Hagström. Så vi fortsatte och ökade från åtta till tolv sidor.

Efter säsongen 2008 hörde Hammarby IF av sig till Hagström och undrade om de kunde köpa ett gäng program inför varje match för att dela ut till sina sponsorer, som hade saknat något att bläddra i när de såg matcherna på plats.

– Då kände jag att vi hade fått rätt.

Magnus Hagström är än i dag redaktör för Supportrarnas matchprogram, som inför varje hemmamatch trycker ett program på minst 32 sidor. I söndagens allsvenska premiär mot Kalmar slog de på stort med 48 sidor. Under året hoppas de även öka sin närvaro på damlagets matcher.

MEDAN ANDRA KLUBBARS program dött ut har Bajens supportervariant alltså bara blivit större. Magnus Hagström uppskattar att mellan fem och tio procent av publiken köper ett exemplar, trots att tabeller, statistik och spelschema går att hitta med ett snabbt knapptryck i mobilen, och att det finns såväl poddar som webbintervjuer om Hammarby »lite överallt«.

Så vad är grejen med ett matchprogram?

– Många har som jag en speciell relation till matchprogrammen, säger Hagström. Jag har fortfarande kvar programmet från min första Hammarbymatch, mot Djurgården 1973. När jag åkt på bortamatch har jag traskat runt hela arenan i jakt på deras program, både för att läsa och spara som minne. Det har varit en viktig del av matchupplevelsen för mig.

Källa: Offside lever på prenumeranter och precis som PaperMess uppmärksammat tidigare så har Offside haft den goda smaken att langa ut alla annonsörer från spelbolag. Således är artikeln låst – men med åtkomst via sin prenumeration

Läs mer här: https://www.offside.org/vad-hande-med/vad-hande-med-allsvenska-matchprogram

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *