När man ser reklam i datorn eller på mobilen, belastar annonsen hjärnan betydligt mer än om man ser motsvarande reklam i fysisk form. En test gjord av Svensk Direktreklam visar att mottagare som läst ett reklamutskick från ICA Maxi hade minnesspår av omkring 50 produkter. Denna höga siffra kan man inte uppnå med digital kommunikation. Som konsument blir du splittrad när du läser digitalt och riskerar missa viktiga budskap.

När det gäller marknadsföring och reklam blir rådet därför att börja med fysiska utskick och sedan följa upp digitalt. Då är konsumenten mer mottaglig för budskapen än vad hon annars skulle vara. Gör du tvärt om uteblir synergieffekten helt och hållet, säger beteendevetaren Tomas Dalström.

https://www.sdr.se/nyhetsbrev/hjaernforskare-eniga-laesning-fraan-papper-oeverlaegset-baest?utm_source=L&utm_campaign=b39e9aa76f-EMAIL_CAMPAIGN_2018_03_19_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_6e108b95a6-b39e9aa76f-92164374#nyhet

Källa: Svensk Direktreklam

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren