Mix av online och offline är bäst för att driva såväl varumärke, affär och ”klick” online. Internationell forskning har sedan länge visat att prisvinnande, kreativ reklam också är effektiv reklam*. Men gäller det samma för Sverige eller ser det annorlunda ut för oss som bor i ett mindre land, med färre potentiella köpare?

 

100-wattaren

Den eviga frågan för marknadsförarna handlar om effektivitet. Med andra ord ”hur väl marknadsinvesteringarna levererar”. Med hjälp av erfarenhet och kunskap strävar man efter att göra riktigt effektiv reklam. Men hur gör man för att lyckas? Nu finns äntligen forskning på svensk reklam från reklamtävlingen 100-wattaren som kan ge svar. De flesta av slutsatserna från 100-wattaren är en bekräftelse på att Sverige har samma förutsättningar som andra länder.

Resultatet ger tydliga rekommendationer för den som vill skapa effekt:

  • Prioritera att nå nya kunder.
  • Blanda online- och offline-kanaler.
  • Investera i kreativ kommunikation.
  • Bygg varumärke med känslor.
  • Ha tålamod
  • Bygg in nyhetsvärde för att öka uppmärksamhet och spridning.

Läs hela artikeln här: https://www.sdr.se/nyhetsbrev/reklam-som-skapar-effekt?utm_source=L&utm_campaign=edbb66f741-EMAIL_CAMPAIGN_2018_03_19_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_6e108b95a6-edbb66f741-92164374#nyhet

 

* Britterna Les Binet och Peter Field har pekat på hur viktig kreativiteten är för reklamens effekter. Något de kunnat konstatera utifrån sina studier av några decenniers bidrag till brittiska Advertising Effectiveness Awards. De har studerat över 1 000 kampanjer och publicerat sina rön i flera rapporter genom åren.

Källa: NoA Consulting

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren