Resebranschens flyg, hotell och upplevelser går en ny tid till mötes när resandet tar fart efter pandemin. Bokningssiten Ticket får stort genomslag med sin direktreklam när resebyrån inspirerar och informerar via fysiska utskick – och får dessutom höga söktoppar på sin sajt. Resandet är i alla stycken en analog upplevelse. Man checkar in bagaget och går på ett flyg till en destination man sedan upplever saker på. Resan startar numera alltid med en bokning som sker digitalt.

Resandet tog rejält stryk under pandemiåren. Jämfört med februari 2021 i fjol ökade resandet med 343 procent i februari 2022. Resandet börjar alltså återgå till vad det var innan Covid-19 och Göteborg Landvetter Airport hade sammanlagt 184 000 resenärer i februari. En minskning med 58 procent jämfört med februari 2019. Äntligen lyfter resebranschen igen! Så gott som varannan svensk planerar en semesterresa i eller utanför Europa under året. Det är beskedet resebyrån Ticket får i en undersökning om resebyråns direktreklam. Med inspiration, frontad expertis och lokal förankring med många butiker blir det ett extremt tryck även på nätet efter fysiska utskick.

– Vi ser att direktreklam driver ett ökat beteende på nätet, säger Michael Kapil, marknadschef på Ticket. – Det är viktigt att kunderna får en enhetlig upplevelse av Ticket i alla kanaler, både online och offline. Där är direktreklam ett superbra sätt att komma ut till alla i de områden där vi har butiker, eftersom vi kan selektera utskicken utifrån postnummerområden, säger han.

 

Läs mer om hur Ticket resonerar här: https://www.sdr.se/nyhetsbrev/rejaelt-oekad-soektrend-paa-ticket-naer-resebyraans-direktreklam-landande-i-brevlaadan?utm_source=L&utm_campaign=9b67102bf6-EMAIL_CAMPAIGN_2018_03_19_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_6e108b95a6-9b67102bf6-92164374#nyhet

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren