Frågan ”Vilken är den ultimata reklammixen” är ungefär som den klassiska ”Hur långt är ett snöre?” Det beror förstås på. Men säkert är att dagens marknadschefer står inför ett betydligt snårigare medielandskap än för ett par decennier sedan. Och även om de digitala kanalerna går starkt framåt har tryckta medier som DR fortfarande en viktig roll att spela i reklammixen, menar medie-experten Martin Hugosson.
Under de senaste åren har digitala kanaler som sökordannonsering och sociala medier tagit en allt större andel av företagens reklaminvesteringar. Under 2020, i spåren av corona, vände de totala reklaminvesteringarna nedåt medan digitala kanaler fortsätter att öka. (Källa: Institutet för medie- och reklamstatistik). Förskjutningen till digitala kanaler innebär också att valet av reklammix blir betydligt mer komplext än tidigare, menar Martin Hugosson, vd för GroupM och med många års erfarenhet från mediebyråer. – Förr hade man kanske en handfull olika slags kanaler att välja på till en kampanj. Nu kan det vara hundratals. Det är något som många marknadschefer brottas med. Det innebär också att vi på mediebyråerna måste ha en mycket bredare kompetens.
Läs mer här: https://issuu.com/manslofgren/docs/mottagarmakt_2021
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren