Cash is king hävdas av allt färre. Samhället är i väsentliga delar uppbyggt kring transaktioner. Långt innan pengarna, bytte man varor och tjänster – lite som kunden i Macken som tycker att ett byte av avgasrör borde kunna betalas med 200 Barkis. Hela byteshandeln var såklart mest bucklig och ledde sedermera till en uppfinning – pengar. Macken vill ha 4000 spänn för byte av avgassystem. Bagar´n måste sälja 200 Barkis för 20 kr. och för pengarna, byta avgassystem på Macken.
Hela upplägget med valutor, valutahandel, inflation och allt det som med åren kommit med pengarna får inte plats här – jag tror inte att jag behärskar att reda ut det heller, för den delen. Med åren staplades, bokstavligt talat, avigsidorna med fysiska pengar på hög. Kiosken vid fotbollsmatcherna på lördagar byggde kassa och någon stackare skulle hantera den, riskera att bli rånad och kanske hålla sina fingrar i styr och slutligen få dem in på klubbens konto. All kontanthantering visade sig alltmer omständlig och i en förlängning kostsam. För snart 10 år sedan såg lösningen på problemet sitt ljus – Swish. Vi kunde börja överföra pengar på individnivå från en telefon till en annan. Tramset vid betalningen av en krognota blev efter det; En transaktion från en i sällskapet till restaurangen. Därefter en swish-summa från de andra, till den som betalt. VOILA!
Swish är en mobilapplikation för överföring av pengar inom Sverige som lanserades i december 2012 av Getswish AB. Applikationen möjliggör omedelbara betalningar mellan bankkonton genom att kontonummer är kopplade till mobilnummer.
Getswish AB ägs av bankerna Danske Bank i Sverige, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB, Swedbank samt Sparbankernas Riksförbund. I början på 2019 hade Swish cirka 6,9 miljoner privatanvändare och cirka 192 000 företagsanvändare.
Det här, mina vänner – det är när det digitala manövrerar ut det analoga på riktigt.
Läs mer: https://www.swish.nu/nyhetsrum/stories/swish-en-10-ar-gammal-ide
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren