PaperMess-bloggen har vid flera tillfällen hänvisat till undersökningar som visar att digital och analog kommunikation många gånger mår bäst av att hjälpas åt. Ny dyker ett fenomen upp irl. som säger samma sak. Tiktok brukar förknippas med danstrender och humorklipp. Men nu har unga användare på plattformen börjat diskutera böcker – med ojämförbara säljsiffror som resultat.
Selene Velez, en 18-årig high school-student i Los Angeles är som många andra i hennes ålder aktiv på plattformen Tiktok. Den 8 augusti 2020 postar hon en video på plattformen med titeln ”Böcker som kommer få dig att snyfta”. Sedan går hon för att äta lunch med sin familj. När hon kommer tillbaka från lunchen en timme senare har klippet setts mer än 100 000 gånger. Nästa dag, den 9 augusti, reagerar det amerikanska bokförlaget Ecco på en plötslig hausse på deras titel ”Song of Achilles” av Madeleine Miller. Det hela går att spåra i att boken är en av tre de titlar som nämns i Selenes klipp ”Böcker som kommer få dig att snyfta” på TikTok.
Under pandemin har Booktok, liksom bokförsäljning över lag, fått ett kraftigt uppsving. Med sociala medier som Booktok läser folk upp citat de tycker om, delar dem och reagerar på dem. Läsning blir interaktiv och social.
I det här fallet är det alltså en slump som gör att en digital plattform katalyserar fram ett resultat i en analog värld. Ändå värt att notera och reflektera över om man som yrke arbetar med marknadsföring. Gör inte som alla andra gör eller säger att de gör – ta reda på hur er målgrupp skulle kunna nås.
Läs hela artikeln på DN: https://www.dn.se/kultur/tiktoktrenden-booktok-skapar-boom-for-bokforsaljningen
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren