TEMA Mottagarmakt:

De kommande inläggen kommer att vara utdrag ur årets Mottagarmakt. Undersökningen som görs varje år av Postnord och Kantar Media och som svarar på våra uppfattningar kring hur vi vill konsumera reklam.

 

Reklam får gärna vara smart – men inte påträngande. När PostNord frågar svenskarna hur de vill ta emot reklam i framtiden är svaret tydligt: personligt, intressant och i rätt mängd.

 

Print håller ställningarna – särskilt bland äldre

Bland 50+ är postlådan fortsatt favoritkanalen. Många upplever fysiska utskick som mer respektfulla och mindre störande

Fysiska kanaler förväntas stå starka även framåt, särskilt för information, erbjudanden och lokal kommunikation

 

Mottagaren vill ha kontroll

Oavsett kanal vill mottagaren kunna styra själv. Reklam ska kännas vald – inte påtvingad. Det handlar alltså inte bara om vad du skickar, utan när, hur och till vem. I framtidens reklamlandskap belönas den som lyssnar på mottagaren. Tryckt kommunikation fortsätter spela roll – inte för att det är analogt, utan för att det är respektfullt, tydligt och ofta mer välkommet.

 

Här kan du ladda ner din Mottagarmakt: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/affarskommunikation/mottagarmakt

Bilder och fakta: Mottagarmakt 2025

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren