TEMA Mottgarmakt:

De kommande inläggen kommer att vara utdrag ur årets Mottagarmakt. Undersökningen som görs varje år av Postnord och Kantar Media och som svarar på våra uppfattningar kring hur vi vill konsumera reklam.

 

Vad får reklam att kännas relevant? Hint: det handlar om mig – inte dig. Vill du bli sedd i bruset? Då måste mottagaren känna sig träffad. PostNords Mottagarmakt 2025 visar att relevans, personalisering och trovärdighet är helt avgörande för hur vi uppfattar reklam – oavsett kanal.

 

Vad funkar bäst?

Adresserad reklam upplevs som mest personlig

Fysiska utskick toppar listan för trovärdighet och lugn

Kampanjer anpassade efter mottagarens intressen rankas högst när det gäller att väcka uppmärksamhet

Det handlar alltså inte bara om var reklamen syns – utan hur den känns.

 

Vad funkar mindre bra?

Störande eller irrelevant reklam i sociala medier får låga betyg

 

Många tycker att digital reklam är för allmän, för rörig – och för påträngande. Tryckt och adresserad kommunikation står stark. Inte för att det är gammalt – utan för att det känns personligt, på riktigt. I en tid där algoritmer pratar med alla, är det fortfarande effektivt att prata med någon.

Här kan du ladda ner din Mottagarmakt: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/affarskommunikation/mottagarmakt

Bilder och fakta: Mottagarmakt 2025

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren