När nu möjligheten ges så skall vi utnyttja de digitala hjälpmedlen rätt. Med sin oändlighet kring struktur och lagring så kan man med fördel mängdproducera innehåll som sedan används digitalt och analogt. Detta är den första av en serie av tre inlägg kring lite som man kan tänka på och de kommande två kommer att behandla In- och outbound marketing samt storytelling.
Det digitala har ritat om kartan
Att marknadsföra handlar mycket om att bli relevant för sin målgrupp. Alltså måste man identifiera bla. sin målgrupp. Hur man kan vara relevant har emellertid förändrats av marknadsföringens digitala del. Det beror på att det inte finns några gränser för mängden information. Inget sidantal i en tidning eller en broschyr, inte kanten på produktbladet och inte ytan i annonsen. Det är snarare så att alla de kanaler som ett företag kommunicerar via behöver innehåll – content på reklamarnas språk.
Vad är Content marketing?
Varför skall man arbeta med content marketing? Det blir allt viktigare att förse sina nuvarande och potentiella kunder med bra och relevant innehåll kring dina produkter eller din verksamhet. Ett exempel skulle kunna vara att en sportkedja fokuserar hårt på löparskor under våren och på sin hemsida producerar man därför en massa träningstips i artikelform som delas ut i sociala medier. Inget som handlar om att sälja skor men postningarna länkar till hemsidan, det blir trafik av det och eftersom sportkedjan står som avsändare så blir det en form av ”generös och bjussig” möjlighet till förkovran av sportkedjan som by-the-way också har allt vad du behöver för löpning. Innehållet publiceras löpande på exempelvis webbplatsen, i en blogg, podd eller film.
Varför skall man använda content marketing?
Content marketing handlar helt enkelt om att skapa bra innehåll för olika typer av målgrupper. Med relevant och intressant innehåll lockar du nya kunder. Content marketing:
- skall främja affärsnyttan
- måste vara relevant för målgruppen
- skall vara till nytta mottagarens nytta
- skall publiceras i de egna kanalerna och spridas i andras
Viktigt är att content marketing publiceras löpande och över lång tid.
Jag har hittat matnyttig information i dessa ämnen hos Stockholms Skrivbyrå – se länk.
https://stockholmsskrivbyra.se/vad-ar-content-marketing
Även contentbyrån KNTNT från Göteborg har en bra artikel – se länk.