TEMA Mottagarmakt:

De kommande inläggen kommer att vara utdrag ur årets Mottagarmakt. Undersökningen som görs varje år av Postnord och Kantar Media och som svarar på våra uppfattningar kring hur vi vill konsumera reklam.

 

Reklam i samband med e-handel är en balansgång och svenskarna handlar mer online än någonsin.  Mottagarmakt 2025 visar att vi är kräsna med hur reklam kommuniceras under en köpupplevelse.

 

Vad funkar?

  1. Erbjudanden som är tydligt kopplade till det man just köpt – t.ex. tillbehör, liknande produkter eller nästa steg i kundresan
  2. Rabattkoder i paketet eller vid köptillfället upplevs som positiva
  3. Fysiska reklambilagor i e-handelsleveranser tas ofta emot bättre än digital uppföljning via e-post

Här visar tryckt kommunikation sin styrka igen – den överraskar, känns mer exklusiv och mindre påträngande.

Vad stör?

  1. Påträngande e-post efter ett köp, särskilt om det kommer för snabbt eller för ofta
  2. Re-targeting-annonser på produkter man redan köpt
  3. Reklam som upplevs som allmän eller irrelevant i kontexten

I e-handelsvärlden gäller samma sak som i brevlådan: Relevans + Timing + Format.

Vill du överraska kunden positivt? Lägg något i paketet som känns personligt, inte bara automatiserat.

 

Här kan du ladda ner din Mottagarmakt: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/affarskommunikation/mottagarmakt

Bilder och fakta: Mottagarmakt 2025

 

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren