TEMA: Mottagarmakt
De kommande åtta inläggen kommer att vara utdrag ur årets Mottagarmakt. Undersökningen som görs varje år av Postnord och Kantar Media som svarar på våra uppfattningar kring hur vi vill konsumera reklam.
Digitalt dominerar – men det fysiska lever. Reklam i sociala medier är störst just nu, men TV:n står fortfarande pall och brevlådan spelar en viktig roll. Det visar Mottagarmakt 2025, PostNords senaste undersökning om svenskarnas reklamvanor.
Små skärmar i toppen – men papper håller ställningarna. 75 % av svenskarna säger att de sett reklam i sociala medier det senaste halvåret. I åldersgruppen -34 är siffran hela 87 %. Ändå visar undersökningen att 44 % fortfarande ser reklam i sin fysiska brevlåda – särskilt bland äldre och i vissa regioner.
Slutsats: Reklamlandskapet är inte svart eller vitt – det är både och. Tryckt kommunikation har fortfarande kraft. Det gäller bara att använda den rätt.
Här kan du ladda ner din Mottagarmakt: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/affarskommunikation/mottagarmakt
Bilder och fakta: Mottagarmakt 2025
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren