Sommaren 2025 meddelade Hemköp att deras reklamblad inte längre skall komma i fysisk form i brevlådan, utan enbart via appen – digitalt. Ett intressant men en smula sorgligt experiment.

 

Tidigare exempel som IKEA, handlar mer om sällanköpsvaror. Detta är det första exemplet Papermess känner till, när det kommer till dagligvaror och det uppkommer ganska många frågor.

Har det gjorts en beteendevetenskaplig undersökning före beslutet? Väldigt stor andel äger idag en smartphone, så det är nog inget problem. Däremot är det nog ganska vanlig att man planerar veckan, lite grovt – när det kommer till middagarna. I vårt fall har vi gjort det, med den kommande veckans erbjudanden, presenterade i det fysiska reklambladet, vid köksbordet. Detta görs – förlåt gjordes – i allmänhet på söndagen. Nu skall vi ”ta oss till” informationen i stället för att den ligger där på köksbordet.

Vi säger inte att detta är ett problem – men det är en tydlig rubbning av rutin och man undrar hur detta kommer att påverka omsättning i butik.

Går man in på Hemköp.se så verkar detta gälla hela kedjan – man skulle kunna tänka sig att man valde ut ett antal butiker och testade, mätte och gjorde intervjuer. Naturligtvis är detta inte ett plötsligt infall. Det finns drygt 200 Hemköp, nästan 70% av dessa är franchise-ägda – man får hoppas att alla dessa (över 130) franchisetagare, gjorts delaktiga i den processen. Svårt att se att alla 130 tycker samma…

@hemkop.se

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren