Det mest analoga av allt analogt är väl nästan Post-IT-lappen? Komihåget på kylskåpet, bokmärket, workshopen – You name it. Post-it-lappen är en av de mest ikoniska kontorsprodukterna i världen. Dess historia är en klassisk berättelse om en slumpmässig uppfinning, uthållighet och smart marknadsföring.
Uppfinningen – En limblandning utan syfte
Post-it-lappens historia börjar på 1960-talet hos det amerikanska företaget 3M. Företaget var känt för sina innovationer inom lim och tejp, och en av deras forskare, Dr. Spencer Silver, jobbade med att utveckla ett extra starkt lim. I stället för ett superstarkt lim råkade han uppfinna något helt annat – ett svagt, tryckkänsligt lim som kunde fästa på ytor men lätt tas bort igen utan att lämna klisterrester. Problemet var att ingen visste vad limmet kunde användas till. Silver försökte marknadsföra sin upptäckt internt på 3M, men ingen såg potentialen.
En frustrerad körsångare
Ett antal år senare, 1974, kom en annan 3M-ingenjör, Art Fry, som också sjöng i en kyrkokör – i upprepade sinnesstämningar över ett problem. Has problem var att böckerna med psalmer hade bokmärken som ständigt ramlade ur. Han kom plötsligt att tänka på Spencers Silver’s lim och insåg att det kunde vara lösningen – ett bokmärke som kunde fästas och tas bort utan att skada sidorna. Fry började experimentera.
Affären och den långsamma starten
Trots den smarta idén var 3M tveksamma. Företaget var osäkert på om produkten skulle bli en succé. För att testa marknaden delade de ut gratisprover till företag i Boise, Idaho 1978. Resultatet? Folk älskade dem och ville ha fler! Det blev tydligt att det fanns en stor efterfrågan. 1980 lanserades Post-it-lappen officiellt i USA, och resten är historia.
Framgången och globala expansionen
Post-it-lappar blev snabbt en global succé. Idag säljs de i över 100 länder, och de finns i alla möjliga färger, storlekar och former.
Vad gjorde Post-IT så framgångsrikt?
Ett enkelt men vardagligt problem löstes.
En produkt som folk inte visste att de behövde, men sedan inte kunde leva utan.
3M använde en smart ”gratisprovs-strategi” för att få folk att börja använda dem.
Framgångsreceptet
Spencer Silver uppfann det svaga limmet av misstag.
Art Fry insåg dess potential för bokmärken.
3M var tveksamma men testade produkten i en stad – och succén var ett faktum.
Idag är Post-it en självklarhet i kontorsvärlden och en av 3M:s mest ikoniska produkter.
Post-it är ett perfekt exempel på hur en oplanerad upptäckt, kombinerad med kreativitet och uthållighet, kan bli en global framgång! OCH – den är 100% analog.
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren