TEMA DIGITALISERA MED SANS
Ett fyraårigt projekt som granskat resultaten av 54 forskningsstudier med 170 000 personer har dragit slutsatsen att tryckt material är avgörande för effektiv utbildning. Argumentet att läsning på papper leder till djupare förståelse och inlärning, bättre koncentration, ordförrådsutveckling och minne har fått enormt stöd av en banbrytande studie av Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation.
Forskningen undersökte resultaten från 54 studier med totalt över 170 000 deltagare från 19 länder och fann överväldigande bevis för att textförståelsen är mycket starkare när man läser från papper jämfört med en skärm, särskilt när läsaren är under tidspress. Orolig över effekten av ökad skärmläsning i skolorna har den internationella branschorganisationen uppmanat politiker och utbildningsorganisationer på både nationell och europeisk nivå att säkerställa att tryckt material behåller en betydande roll inom utbildningen.
Bättre framsteg med tryckt material i utbildningen
Titeln E-READ (Evolution of Reading in the Age of Digitisation) är ett imponerande forskningsprojekt av Intergraf. Under fyra år involverade det ett nätverk av nästan 200 akademiker från hela Europa som genomförde mycket detaljerad empirisk forskning och debatter om digitaliseringens effekter på läsning, särskilt för studenter och unga människor.
E-READ fann att läsare av tryckt material har bättre minne kring förhållandet mellan händelser och kan återge handlingen i en text bättre än skärmläsare. Det visade sig också att fördelen med tryck var större under tidspress och att rullning medförde en betydande nackdel för digital läsning. När det gäller utbildning fann man att den digitala nackdelen under grundskolan motsvarade två tredjedelar av den årliga ökningen av läsförståelse, vilket innebär att elever potentiellt bara gjorde en tredjedel så stora framsteg som de skulle ha gjort om de hade läst på papper istället för på en skärm.
Papper – en beprövad teknologi
Det faktum att unga människor lär sig endast en tredjedel så bra när de läser från en digital enhet är klart oroande, och därför har Intergraf uppmanat till omedelbara åtgärder på alla nivåer för att ”säkerställa att utbildningen i Europa inte försämras av den snabba och obevisade introduktionen av skärmläsning i skolorna”.
Uttalandet fortsätter: ”Utvecklingen av elevers läsförståelse och kritiska tänkande måste omedelbart skyddas. Ett misslyckande att agera på råden i sådana studier skapar en omedelbar risk att elevers läranderesultat negativt påverkas av skolornas ökande tendens i Europa att främja läsning på digitala enheter utan nödvändiga verktyg och strategier för att säkerställa att detta inte leder till en försämring av läsförståelsen och kritiskt tänkande. Produkter som har visat sig underlätta förståelse och kritiskt tänkande, såsom pappersböcker och andra tryckta informationskällor, finns redan och bör inte förbises. Papper är en teknologi med beprövade styrkor.”
Omedelbara åtgärder krävs
Resultaten av Intergraf-studien och deras rekommendationer, stämmer helt överens med arbetet från Two Sides och resultaten av deras senaste studie om människors preferens för tryckt material. Studien, med titeln Busting The Myths, fann att 69 % av de europeiska konsumenterna föredrog att läsa böcker i tryckt format, 61 % föredrog tryckta tidskrifter och 54 % tryckta tidningar.
Det finns många studier som visar att läsning på papper förbättrar förståelsen av information, samt ta upp information och förmåga att återge, vilket är avgörande för utbildningen av människor i alla åldrar, men särskilt för unga. Denna Intergraf-studie är ett viktigt arbete som en gång för alla bevisar att tryckt material är bättre än digitalt för lärande. Låt oss hoppas att regeringarna och institutionerna lyssnar.
Av Sam Upton på https://lovepaper.org/why-print-is-essential-for-the-future-of-education
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren