Under 2017 genomförde Holmen Paper en omfattande studie på den europeiska magasinsmarknaden, med fokus på Frankrike, Tyskland och England.
Livsstilstidningar är de vanligast lästa tidningarna följt av tabloid/skvaller i Frankrike och Storbritannien. I Tyskland är den näst mest populära typen av tidningen. Fordon, sport och mode. 41% av de svarande i studien associerar tryckta tidningar med underhållning.
Den mest populära tiden att läsa tryckta tidskrifter är i ett väntrum eller hemma under helgen. Kvalitetsinnehåll anses vara den viktigaste aspekten för att skapa en bra varumärkesbild för en tidning.
Tyska millennierna knyter samman tryckta tidskrifter med utbildning i större utsträckning än i övriga länder. Millennials som konsumerar tidskrifter i större utsträckning tror att högre kvalitet på omslag och pappersmaterial skulle få dem att läsa mer tryckta tidskrifter.
77% av millennials läser tryckta magazin regelbundet.
Tills nästa Paper Mess – Må väl
Måns Löfgren