En kombination av fysisk och digital reklam ger bäst effekt.
Effekten blir större när medierna kombineras än när fysisk och digital reklam går var för sig. Resultaten är generella, det vill säga att de även gäller i de yngsta åldrarna. De olika medietyperna stöder alltså varandra och den bästa effekten uppnås genom att välja fysisk reklam först och följa upp med digitala kanaler.
Lättare att fokusera på fysisk reklam
Människor har lättare för att fokusera på fysisk reklam vilket innebär att man kan kommunicera längre och mer detaljerade budskap. Fysisk reklam gör det möjligt att lyfta fram delar i en annons och den väcker också mer positiva känslor, vilket gör att man kan starta med fysisk reklam för att skapa positiv uppmärksamhet och sedan bygga vidare på detta i digitala kanaler.
Att göra tvärtom, gå i digitala kanaler först, ger inte samma effekt. Digital reklam skapar mer kognitiv stress, vilket betyder att mottagaren blir överbelastad och uppmärksammar inte relevanta delar av reklamen. Det leder också till svagare känslomässig koppling till varumärket.
När det handlar om att stärka varumärkespositioneringen och bygga positiva känslor för varumärket så är digital reklam viktig tillsammans med fysisk reklam. Digital reklam som kommer efter fysisk reklam förstärker effekten i varumärkeskommunikationen.
Tills nästa Paper Mess – Må väl
Måns Löfgren
Källa: Postnords Behind the mind