TNS SIFO har gjort en undersökning EFFU (EFFektUndersökning) på uppdrag av Sveriges Uppdragspublicister. I undersökningen har man tittat på både kunder som läser en kundtidning och kunder som inte får någon kundtidning. Undersökningen visar att de som mottar och läser kundtidningar har en starkare relation till det avsändande varumärket än de som inte läser tidningen.

Kundtidningen har en betydande roll som mediekanal om man jämför med andra mediekanaler som t ex dagstidningar, tv eller internet. En relativt stor del av kunderna uppger att tidningen är den enda kanal där de sett information från företaget under den senaste tiden. Tidningarna läses i hög grad, får höga betyg, upplevs som relevanta och ger företagen en väl kvalificerad kontaktyta med kunderna. Ingen annan marknadsföringskanal får ett lika positivt mottagande som kundtidningen. I genomsnitt anger 30 procent att de är mycket positiva till att få en kundtidning. Motsvarande siffra för TV är 6 procent. För dagspress ligger den på 18 procent.

 

Tills nästa Paper Mess – Må väl

Måns Löfgren 

Källa: Tidningen Power of print

https://issuu.com/home/published/l8borvnjdqkwwxbd8wlq

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *