MYT: Elektronisk kommunikation är mer miljövänlig än pappersbaserad kommunikation

FAKTA: Elektronisk kommunikation har också miljöpåverkan

 ”Reklam – nej tack”, “Go Green” och “Save Trees” blir allt mer förekommande ivrigt påhejat av olika organisationer som även uppmuntrar till elektronisk kommunikation. Är dessa uppmaningar baserade på fakta?

Den här typen av propåer ger intryck av att elektronisk kommunikation är mer miljövänlig än traditionell, pappersbaserad kommunikation – men det är mycket svårt att göra ett sådant uttalande utan att ta hänsyn till de olika mediernas hela livscykel.

 

I en normal broschyr är papper en förnybar och hållbar produkt. Huvudråvaran, trä, odlas och skördas på ett noggrant, kontrollerat och hållbart sätt – så hållbart, att europeiska skogar, där de flesta råvarorna kommer från, har vuxit till sig med ett område som är storleken på Schweiz på bara 10 år. Den miljöpåverkan som vår ständigt växande digitala värld står för kan inte ignoreras. IT-branschen står för cirka 2% av de globala utsläppen, vilket är helt i nivå med utsläppen från den globala luftfartssektorn. Vi använder alltmer sk. ”molntjänster”. Dessa megadatacentran lagrar nästan allt vi gör online; inklusive våra webbsökningar, inlägg på sociala medier och andra onlineverksamheter.

 

”Om man jämför el-efterfrågan mellan länder och ”landet Molnet” under samma år skulle molnet rankas som 6:e i världen, med förväntad efterfrågeökning med 63% fram till 2020.”
Greenpeace, 2014

”Varje år genererar elektronikindustrin – en av världens största och snabbast växande industrin – upp till 41 miljoner ton e-avfall från varor som datorer och smarta telefoner.”
FN: s miljöprogram (UNEP), 2015

 

Källa:

https://nordics.twosides.info/electronic-communication

 

Tills nästa Paper Mess – Må väl

Måns Löfgren