Det här blir ett annorlunda blogg-inlägg. Det handlar ändå om digitalt eller analogt. PaperMess vill helst spegla företeelser där dessa två lever i symbios – men caset landar i detta fall i något av ett motsatsförhållande. Läs historien om när Google blåste oss. Den kommer att finnas som engelsk- och svenskspråkig som publiceras samtidigt.

 

En av den digitala marknadsföringens fördelar är, har vi fått lära oss, att det finns inbyggda möjligheter att mäta resultatet – uppmärksamhet. Köper du en annons i en tidning så kan du se att den är där, men inte hur många potentiella kunder som sett den. Rätt utformad, kan man mäta hur många som sett en digital annons. Det är den digitala marknadsföringens främsta USP.

Tidningsannons

2022 öppnade jag och en kompanjon en site som säljer blind-zone-dekaler till husbilsägare. www.anglesmorts.online som finns i 11 språkval – de viktigaste i Europa. Man måste ha dessa dekaler när man kör en husbil i Frankrike som väger över 3,5 ton. Våra dekaler är återanvändningsbara, vilket innebär att husbilsägaren slipper en permanent dekal som blir smutsig i kanterna och lämnar fula klisterrester. I april 2022 gjorde vi en artikelannons i en svensk husbilstidning och försäljningen i webbshopen tog fart av det.

GOOGLE´s blåsning

Hösten 2023 beslutade vi oss för att testa Google ADs – tidigare Ad-words. GOOGLE hade ett erbjudande där man kunde handla exponering för 4.000 kronor för att få ytterligare exponering för samma summa – utan extra kostnad. Ett av villkoren var att komma upp i 4.000 SEK. inom 60 dagar. Vi beslutade oss för att testa erbjudandet och startade annonseringen den 24:e juli 2023. Således innebar det att vi behövde vara uppe i 4.000 senast den 22:e september.

Det hela tickade frejdigt på och Google norpade pengar från kreditkortet i parti och minut – fram till den 10:e september, 12 dagar innan D-day. Klicken hade då kostat 3.380 SEK och plötsligt tar allt en märkligt tvåveckors semester. Debiteringskurvan var stendöd – trumvirvel – förbi 22:e september. Detta är inget vi noterar förrän långt senare – närmare bestämt 73 dagar och 5960 SEK senare. Då fick vi klart för oss att vi inte skulle få de 4.000 kronorna på andra sidan 22:e september. Vi fick stopp på annonseringen och jag började försöka få kontakt med Google. Då hade klicken kostat oss nästan 10.000 kronor.

GOOGLE´s ett svart hål

Jag har sedan dess ägnat 25-30 timmar åt att försöka komma i kontakt med det stora, svarta hålet – förlåt, Google. Ringa (ha-ha-ha), maila, fylla i formulär, felanmäla. Vid ett tillfälle kom jag fram till någon sorts helpdesk där en helförskräckt dansk svarade. Han trasslade sig ur samtalet med att han skulle skicka en länk till ett ”Trouble Shooting Tool”. Jag bad honom vänta i luren medan jag troubleshootade – jag var ju fortfarande i chock över att ha fått kontakt med en människa. Det kunde inte Anton Leth som för dagen var själv med uppgiften att skicka Troubleshooting-länkar. Hans mailsignatur talade om att namnet var Anton och Anton verkar vara destinerad i Barcelona. Det är ju så klart praktiskt. Skicka Troubleshooting-länkar, kan man ju göra varifrån som helst – varför inte göra det från soliga Barcelona.

Summa summarum

Det står var och en fritt att dra sina slutsatser från den här historien. Vi (Anglesmorts Online) kommer emellertid inte att köpa mer annonsering av Google – däremot blir det analog tidningsannonsering. Vi försökte också med att få Entercard att driva vår sak mot Google – det skall ett kortföretag göra när det kommer till kortbedrägeri. Entercard lutar sig då mot att vi inte uppfyllt villkoret med spenderat 4.000 kronor inom 60 dagar. Vilket ju är korrekt. Praktiskt!

Jag för min del ser så klart fördelarna med digital annonsering och har aldrig riktigt kunnat ta oron för ett företags särställning på riktigt stort allvar. Förrän nu. Google är ett alldeles för dominerande företag för att det skall vara hälsosamt. Lägger de sig dessutom till med rena hästhandlarfasoner, beter sig som svin och gör sig helt oanträffbara – då börjar det bli otäckt på riktigt.

Tills nästa PaperMess – må väl!

Måns Löfgren